Fyra personliga assistenter, tidigare anstÀllda hos Motala kommun, menar att informationen kring den upphandlingsprocess som pÄgick under hösten 2016 var undermÄlig. Socialförvaltningen i Motala kommun anser samtidigt att kritiken Àr obefogad.
â NĂ€r beslutet var fattat om att vi skulle upphandla skedde överlĂ€ggningar med fackliga företrĂ€dare. Det gjordes Ă€ven en riskbedömning och en planering av informationsinsatser, sĂ€ger Cecilia Larsson, stf socialdirektör.
Vidare menar Cecilia Larsson att de anstÀllda fick möjlighet att komma med vilka frÄgor de ville.
â En företrĂ€dare utsĂ„gs för varje arbetsgrupp som hade ansvar för att samla ihop frĂ„gor samt skicka dem vidare till cheferna, som sedan antingen gav svar eller lĂ€mnade vidare till personalkonsult eller jurist, berĂ€ttar hon.
Efter ett första dialogmöte var det arbetsgruppernas representanter som sjÀlva ansÄg att det inte behövdes ytterligare möten, fortsÀtter Cecilia Larsson.
â UtifrĂ„n vad jag fĂ„tt höra frĂ„n representanter och fackliga företrĂ€den sĂ„ tycker jag inte alls att kritiken stĂ€mmer. Sen sĂ„ finns det alltid enskilda individer som Ă€r missnöjda och det Ă€r beklagligt att vi inte nĂ„tt fram till just dem.
Det har uttryckts en rÀdsla för att öppet kritisera Motala kommun som arbetsgivare. Vet du vad det kan bero pÄ?
â Nej, det finns alltid möjlighet att framföra oro och kritik och vi strĂ€var alltid efter dialog. För den som Ă€r facklig finns ocksĂ„ möjlighet att gĂ„ via fackliga kontaktpersoner. Samtidigt sĂ„ jobbar jag inte direkt i verksamheten, men jag har inte fĂ„tt höra nĂ„got frĂ„n omrĂ„det. Om det Ă€r sĂ„ Ă€r det verkligen jĂ€ttetrĂ„kigt.
Kritik har riktats mot att ni informerade om upphandlingen precis före semestertid. StÀmmer det?
â Vi gick ut med information inför semestern för att förbereda de anstĂ€llda pĂ„ vad som kan komma upp i den fortsatta processen. Det var ingen information om att en upphandling skulle ske, utan om att frĂ„gan skulle utredas. Vi gjorde bedömningen att folk i allmĂ€nhet hellre vill fĂ„ reda pĂ„ vad som eventuellt kan hĂ€nda Ă€n att inte fĂ„ veta nĂ„got. Jag kan samtidigt förstĂ„ att sĂ„dan information kan missuppfattas.
Innebar tidsplaceringen av beskedet att anstÀlldas frÄgor fick vÀnta till efter semestertid?
â I informationen stod att den med frĂ„gor kunde vĂ€nda sig till mig, bland annat. Jag har inget minne av att nĂ„gon kontaktade mig. Men det kan ha varit svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ verksamhetschef eller enhetschefer.
De tidigare kommunanstÀllda riktade Àven kritik mot de villkor som gavs för personal som ville arbeta kvar hos Motala kommun. FrÀmst kritiserades den korta period som omplacering skulle utredas. Personalkonsulten Christer Goldring menar att kommunens praxis varit sig lik i ungefÀr tio Är och att det fungerat bra hittills.
âI det hĂ€r fallet handlade det om en arbetsrĂ€ttslig omplaceringsutredning inför övertalighet. Dessa utredningar görs under fem arbetsdagar och under den perioden förs alla annonserade lediga tjĂ€nster upp. DĂ„ innefattas bĂ„de tillsvidare- och visstidstjĂ€nster. Om inte omplacering kan ske sĂ„ pĂ„börjas en uppsĂ€gninsprocess, sĂ€ger Christer Goldring.