- Jag är mycket nöjd med hur vi genomförde jubileumsfirandet och med responsen, säger avgående kanaldirektören Claes-Göran Österlund.
I går avslutades kanalsäsongen formellt. Österlund, i amiralsuniform, hedrade grundaren Baltzar von Platen med kransnedläggning och kanonsalut vid kanalnära och natursköna Platens grav i Motala.
Han gav axplock i kanalhistorien och passade på att avliva myten om att det var järnvägen som gjorde kanalen omodern som transport- och fraktled:
- Tvärtom transporterade järnvägen och kanalen i olika väderstreck och behövde samarbeta. Utmed kanalen fanns omlastningsstationer för godset. Nej, det var i stället explosionsmotorn och därmed biltrafiken som manövrerade ut kanalen.
I somras trafikerades kanalen av 5 200 fritidsbåtar, en 11-procentig ökning jämfört med en normalbra säsong. Besökningsnäringarna runt kanalen beräknas ha ökat sin beläggning med 20 procent. Claes-Göran Österlund tackar också det dåliga vädret för draghjälpen.
- Snittbåten stannar i vanliga fall åtta dagar. Nu förlängdes vistelsen på kanalen med två dygn. Tid som folk tillbringade på krogarna och i museerna. Kanalen blir också ett lämpligt alternativ när det blåser mycket utmed kusterna, säger Österlund.
Roligaste jubileumsminnet för övrigt?
- Det var det stora firandet i Sjötorp i juni. Näringsminister Maud Olofsson var där och sa att hon älskar kanalen och att staten aldrig ska sälja ut den.
Vem kommer att efterträda dig?
- Det lägger jag mig inte i. Jag kan bara tycka att tiden är mogen för en kvinna på posten. Då får jag ju också behålla min fina uniform!