De ska utbilda nyanlÀnda förÀldrar

Det rÀcker inte att bara placera ut nyanlÀnda i klassrummen. Det tycker resursteam IN som, jobbar för att alla elever ska fÄ en chans att klara skolan och bidra till samhÀllet.

Tio tips till skolornas personal om hur de ska jobba med nyanlÀnda elever.

Tio tips till skolornas personal om hur de ska jobba med nyanlÀnda elever.

Foto: Hedda Themner

Motala2019-01-17 05:00

NyanlÀnda elever ska fÄ en Àrlig och bra chans nÀr de kommer till Sverige. Det Àr vad Carina Lund och Susanna Asknert kÀmpar för med Resursteam IN. De jobbar som en lÀnk mellan skolorna, integrationsenheten Bryggan och bildningsförvaltningen.

Efter hösten 2015, nÀr det kom mÄnga nyanlÀnda, fanns det personal pÄ skolorna som inte hade erfarenhet av att ta emot barn som kommer nya till Sverige. Tidigare hamnade alla nyanlÀnda i en förberedelseklass, men detta förÀndrades sÄ att alla skolor fick ta emot barnen. Helt nyanlÀnda placerades ut i klassrummet för att klara sig sjÀlva.

DÄ kÀnde Carina Lund och Susanna Asknert att det behövde göra nÄgot i kommunen, ett nytÀnk för hur man kan stötta lÀrare och rektorer ute pÄ skolorna.

– Vi kallar det för resursteam, för vi vill vara en resurs som inte Ă€r knuten eller bunden. Utan som kan fördelas beroende pĂ„ var behovet finns. Det ska bygga pĂ„ att skolorna sĂ€ger vad de behöver hjĂ€lp med, och dĂ„ ska det finnas kompetens som Ă€r flyttbar och lĂ€ttĂ„tkomlig, sĂ€ger Carina Lund.

NÀr SKL, Sveriges kommuner och landsting, sedan kom med kravet pÄ att alla skolor skulle ha en egen handlingsplan för nyanlÀnda, sÄg resursteamet det som en bra chans att starta ett nÀtverk. De ville nÄ ut till alla skolor i kommunen, och nu behövde plötsligt vÀldigt mÄnga hjÀlp.

– Vi sa att om de skickade en representant till oss sĂ„ hjĂ€lper vi till att fixa en mall till handlingsplan, och stöttar er i hur man kan fylla i den. DĂ„ fick vi alla skolor att skicka minst en representant till nĂ„got som vi kallar för In-nĂ€tverket. Vi trĂ€ffas nu allihop tre gĂ„nger per termin, sĂ€ger Carina Lund.

Susanna Asknert berÀttar om nÀtverkstrÀffarna.

– Vi brukar försöka anpassa innehĂ„llet efter behoven. Vi bjuder in externa förelĂ€sare, politiker, verksamhetschefer och rektorer. Det ska vara en mötesplats dĂ€r man verkligen kan fĂ„ tid för det kollegiala lĂ€randet. Vi kĂ€nner att det blir vĂ€ldigt bra effekt av att man fĂ„r chansen att prata med en annan skola om hur de gör med olika frĂ„gor om elever. För att det ska bli ett sĂ„ likvĂ€rdigt arbete som möjligt, sĂ€ger hon.

NÀtverket Àr en del av teamets arbete, en annan Àr de tio tips som de satt ihop som en enkel checklista för att personal pÄ bÀsta sÀtt ska kunna hjÀlpa nyanlÀnda elever. MÄlet Àr att listan ska sitta ute pÄ alla skolor.

– Ibland tĂ€nker man kanske bara: jag mĂ„ste ordna en bĂ€nk, jag mĂ„ste ordna en krok i korridoren, eller sĂ„. Men nĂ€r det gĂ€ller att ta emot nyanlĂ€nda sĂ„ Ă€r det fler aspekter att fĂ„ med Ă€n om jag tar emot Pelle Pettersson frĂ„n grannkommunen. Listan ska vara tydlig och konkret, men ocksĂ„ verkligen visa pĂ„ att de mĂ„ste jobba med allt det hĂ€r pĂ„ skolan för att det ska bli bra. För att de ska fĂ„ en inkluderande verksamhet, sĂ€ger Carina Lund.

Tipsen ska hjÀlpa skolans dagliga verksamhet. Men om det Àr en lÀrare som kÀnner att den verkligen behöver hjÀlp, sÄ Äker resursteamet ut till skolan och hjÀlper till pÄ plats.

– Vi Ă„ker ut, vi försöker göra det sĂ„ snabbt som möjligt. Vi vill vara nĂ€ra verksamheten. Komma in och sĂ€tta oss i ditt klassrum med dig. FĂ„ ner axlarna, att du kĂ€nner att du inte Ă€r ensam med det hĂ€r. Det finns hjĂ€lp, och det Ă€r fler som tycker att det hĂ€r Ă€r svĂ„rt, sĂ€ger Carina Lund.

Just nu har de ett nytt projekt pÄ gÄng. En förÀldrautbildning, som ska hjÀlpa nyanlÀnda förÀldrar att förstÄ saker som kan vara annorlunda i vÄrt samhÀlle, mot vad de Àr vana vid.

– Det Ă€r konkreta frĂ„gor som: Vad Ă€r ett förĂ€ldramöte? Vem ska vara med pĂ„ ett förĂ€ldramöte? Vem ska vara med pĂ„ utvecklingssamtalet? Varför lĂ€ser ni om alla religioner? Men det kan ocksĂ„ vara frĂ„gor som kan vara lite svĂ„rare och kanske handla om biologin och varför vi undervisar i sexualkunskap. Det kan vara vĂ€ldigt kĂ€nsligt att prata om, sĂ€ger Carina Lund.

FörÀldrautbildningen skapar de i ett samarbete med Utvecklingsradion. De Àr en av referensgrupperna som ska testa konceptet, som sedan kan bli nationellt. Resursteamet har Àven tidigare nÄtt utanför Motala med sina metoder.

– NĂ€r vi har byggt upp den hĂ€r organisationen har vi mĂ€rkt att den Ă€r ganska unik. Vi har nĂ€tverk Ă€ven nationellt i hela Sverige. Det Ă€r mĂ„nga andra kommuner som Ă€r imponerade över hur vi har byggt upp resursteamet med stöttningen ute pĂ„ skolorna. Förra vĂ„ren var vi i Stockholm och förelĂ€ste just om vĂ„rt team, sĂ€ger Susanna Asknert.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om