â Ăntligen, sĂ€ger marknadsgeneral Kristoffer Nyhlen.
â Jag tror att bĂ„de knallar, besökare och utstĂ€llare kĂ€nner att det Ă€r pĂ„ tiden att vi fĂ„r komma ut och göra det hĂ€r igen.
PÄ frÄgan om det har pÄverkat marknaden mycket ekonomiskt att behöva stÀlla in i tvÄ Är svarar han:
â Det Ă€r DGIF och GSK som Ă€r moderföreningarna till det hĂ€r och bĂ„da de föreningarna har en ganska hygglig ekonomi som tur Ă€r. SĂ„ det Ă€r inte sĂ„ att vi har gĂ„tt pĂ„ knĂ€na. Men det Ă€r klart att marknaden har ju varit den enskilt största intĂ€ktsströmmen som vi har haft tidigare.
à rets marknad har ett breddat matutbud och mer kringaktiviteter av olika slag som tÀndkulemotorer och utstÀllning av djur. Han nÀmner ocksÄ att besökare eventuellt kommer att kunna Äka runt omrÄdet med en helikopter. Det blir Àven ett inslag som inte tillhör vanligheterna pÄ marknader, detta med anledning av att det Àr valÄr och att vÀldigt mÄnga partier kommer att vara dÀr.
â Vi hade faktiskt tĂ€nkt att prova att ha en liten partiutfrĂ„gning. Exakt hur det hĂ€r ska gĂ„ till har vi inte riktigt bestĂ€mt, men jag tĂ€nker mig nĂ„got i stil med att de naturligtvis fĂ„r ett antal frĂ„gor innan sĂ„ att de vet vad de ger sig in pĂ„. Och vid en given tidpunkt nĂ„gon gĂ„ng under dagen sĂ„ har vi en speaker som stĂ€ller de hĂ€r frĂ„gorna sĂ„ att det hörs ut över hela marknadsomrĂ„det, sĂ€ger Kristoffer Nyhlen.
Han förklarar att marknaden ser det som ett bra tillfÀlle att lyfta nÄgra frÄgor som Àr viktiga för Motalaborna.
GodegÄrd har ju varit pÄ tapeten nyligen i och med frÄgan om ett eventuellt tÄgstopp dÀr. Idén om utfrÄgningarna bottnade ocksÄ i den för Kristoffer Nyhlen privat. Nyhlen konstaterar dock att marknaden Àr riktad till hela kommunen och Àven till intilliggande kommuner.
â SĂ„ jag tror inte att vi ska göra det till en manifestation för just GodegĂ„rd. Men det Ă€r inte omöjligt att den frĂ„gan kommer att stĂ€llas!
Vad gÀller intresset för att sÀlja sÀger han:
â Det Ă€r lite tidigt att sĂ€ga och jag ska inte ljuga och sĂ€ga att vi har exakt lika mĂ„nga som har anmĂ€lt sig i Ă„r som det var 2019. Men överlag sĂ„ verkar det som att de Ă€r tillbaka pĂ„ banan.
Marknaden har tackat nej till nÄgra knallar för att inte fÄ för mycket av vissa varukategorier.
AngÄende besökare pÄpekar Kristoffer Nyhlen att det inte har funnits sÄ mycket aktiviteter de senaste tvÄ Ären dÀr man har kommit ut.
â SĂ„ besökare hoppas och tror jag att vi kommer att ha massor av.