Lagom till jubileumsfesten hade Grolls satsat rejält på att fylla affärslokalen med besökare.
Det hade nämligen skickats ut inbjudningar till 790 lantbrukare och 750 företagare.
– Strax före klockan elva var det över 100 personer här inne. Då var det trångt, säger butikschefen Eyvind Ivarsson som 2001 klev in som hälftenägare i det som då hette Kenu arbetskläder.
Ett år senare tog han över till hundra procent och 2006 bestämde han sig för att sälja företaget till Grolls.
– Då fanns det tio butiker i Sverige och omsättningen låg kring 300 miljoner kronor. Nu finns det 48 butiker i Norden och omsättningen har stigit till över en miljard. Utvecklingen på de tio år som gått har varit helt fantastisk, fortsätter Eyvind Ivarsson.
Butikens sortiment består till största delen av arbetskläder, skyddsskor och personligt skydd.
Kunderna hittas först och främst i små och medelstora företag i Motala och angränsande kommuner.
– Vi har också en del lantbrukare som återkommer till oss och glädjande nog arbetar vi tillsammans med sammanlagt sex kommuner, säger Ivarsson som samtidigt konstaterar att konkurrensen på marknaden är stenhård.
– Det dyker upp nya aktörer och handeln på internet är också något som lockar folk. Det gäller för oss att hela tiden vara på tå och inte slå oss för bröstet och tro att affärerna kommer av sig själva.
Grolls i Motala sysselsätter sex personer på heltid.