Före detta brandchefen om deltidskÄren

Anser att sÀkerhet borde vÀga tyngre Àn ekonomi. Arne Drott, före detta brandchef, om deltidskÄren i Borensberg.

"TÀnket Àr bakvÀnt idag. Beslutsfattarna utgÄr frÄn ekonomin istÀllet för att utgÄ frÄn vad som mÄste finnas", menar Arne Drott.

"TÀnket Àr bakvÀnt idag. Beslutsfattarna utgÄr frÄn ekonomin istÀllet för att utgÄ frÄn vad som mÄste finnas", menar Arne Drott.

Foto: Per Erik Dufwenberg

Motala2017-07-14 18:30

Den före detta brandchefen i Motala hade egentligen inte som avsikt att lÀgga sig i debatten om deltidskÄren i Borensberg. NÄgot som förÀndrades nÀr han uppmÀrksammade hur Klockrike glömts bort i diskussionen. Nu har Arne Drott, som ansvarade för brandförsvaret i över 25 Är, skrivit en insÀndare dÀr förslag 2b kritiseras.

– En riktig brand i Klockrike skulle Ă€ndra pĂ„ allting, förslaget om minskad deltidskĂ„r skulle omarbetas direkt, sĂ€ger Drott.

Under tidiga 70-talet sÄ bedömdes Borensbergs brandkÄr som oumbÀrlig för sÀkerheten i Klockrike. Varken TjÀllmo, Vadstena eller Motala kunde nÄ fram i tid, förklarades det. UtifrÄn detta, bland annat, sÄ togs beslutet att utveckla brandskyddet i Borensberg. Enligt Arne Drott sÄ kan en minskad deltidskÄr, som den skulle se ut om förslag 2b gÄr igenom, inte göra nÄgot nÀr det brinner. Allra minst i ett samhÀlle lÄngt frÄn andra stationer.

– En sĂ„dan kĂ„r kan slĂ€cka en och annan grĂ€sbrand. Kommer man i vĂ€ldigt god tid kan det gĂ„ att slĂ€cka en rumsbrand, men man kan inte gĂ„ in.

Hur viktig Àr brandbilen vid en insats?

– Ett fordon med nĂ„gra tusen liter vatten att jobba med Ă€r en förutsĂ€ttning för att kunna göra nĂ„got.

SamhÀllets prioriteringar har förÀndrats, fortsÀtter Drott. SjÀlv förklarar han det med att ett generationsskifte skett inom politiken.

– Klart att ekonomin var bĂ€ttre förr, men det rĂ„der inte lĂ€ngre samma politiska omsorg om kommunen.

FrÄn sitt perspektiv som före detta brandchef ser han en process som idag börjar i fel Ànda.

– Som jag ser det, sĂ„ mĂ„ste man utgĂ„ frĂ„n vilka sĂ€kerhetsaspekter som bör rĂ„da innan det pratas om kostnader. TĂ€nk "vad behöver vi och hur ska vi fĂ„ fram pengarna" istĂ€llet för "vad fĂ„r vi för pengarna".

Förslag 2b

I detta alternativ minskas styrkan frÄn dagens fem personer till tre personer. En av dessa ska ha tillgÄng till en sÄ kallad FIP-bil (Första insatsperson) dygnet runt under beredskapen och de bÄda övriga fÄr Äka till nÄgon form av garage och hÀmta ett mindre fordon och utrustning för slÀckning och rÀddning.

I alternativet finns inte behov av en rÀddningsstation i den storlek som finns i dagslÀget. I stÀllet ser man en lösning i form av ett garage för det mindre fordonet och tillgÄng till en samlingslokal för möten och utbildning. Enligt förslaget ska personalstyrkan utökas med tvÄ personer i Motala.

I det hÀr alternativet behöver ett mindre garage och förrÄd byggas. Enligt berÀkningar kan detta byggas för nÄgra miljoner i samband med annat kommunalt projekt alternativt av en annan aktör. Detta kan jÀmföras med de nÀstan tolv miljoner som en ny rÀddningsstation berÀknas kosta att bygga.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!