Den före detta brandchefen i Motala hade egentligen inte som avsikt att lÀgga sig i debatten om deltidskÄren i Borensberg. NÄgot som förÀndrades nÀr han uppmÀrksammade hur Klockrike glömts bort i diskussionen. Nu har Arne Drott, som ansvarade för brandförsvaret i över 25 Är, skrivit en insÀndare dÀr förslag 2b kritiseras.
â En riktig brand i Klockrike skulle Ă€ndra pĂ„ allting, förslaget om minskad deltidskĂ„r skulle omarbetas direkt, sĂ€ger Drott.
Under tidiga 70-talet sÄ bedömdes Borensbergs brandkÄr som oumbÀrlig för sÀkerheten i Klockrike. Varken TjÀllmo, Vadstena eller Motala kunde nÄ fram i tid, förklarades det. UtifrÄn detta, bland annat, sÄ togs beslutet att utveckla brandskyddet i Borensberg. Enligt Arne Drott sÄ kan en minskad deltidskÄr, som den skulle se ut om förslag 2b gÄr igenom, inte göra nÄgot nÀr det brinner. Allra minst i ett samhÀlle lÄngt frÄn andra stationer.
â En sĂ„dan kĂ„r kan slĂ€cka en och annan grĂ€sbrand. Kommer man i vĂ€ldigt god tid kan det gĂ„ att slĂ€cka en rumsbrand, men man kan inte gĂ„ in.
Hur viktig Àr brandbilen vid en insats?
â Ett fordon med nĂ„gra tusen liter vatten att jobba med Ă€r en förutsĂ€ttning för att kunna göra nĂ„got.
SamhÀllets prioriteringar har förÀndrats, fortsÀtter Drott. SjÀlv förklarar han det med att ett generationsskifte skett inom politiken.
â Klart att ekonomin var bĂ€ttre förr, men det rĂ„der inte lĂ€ngre samma politiska omsorg om kommunen.
FrÄn sitt perspektiv som före detta brandchef ser han en process som idag börjar i fel Ànda.
â Som jag ser det, sĂ„ mĂ„ste man utgĂ„ frĂ„n vilka sĂ€kerhetsaspekter som bör rĂ„da innan det pratas om kostnader. TĂ€nk "vad behöver vi och hur ska vi fĂ„ fram pengarna" istĂ€llet för "vad fĂ„r vi för pengarna".