Motala industrigrupp är namnet på det nystartade marknadsbolaget som ägs av Be-Pe plåt och Prodimo. Bolaget bildades i maj med syfte att ge kunder en helhetslösning med hjälp av de olika företagens specialistområden inom produktion och bearbetning. Sju företag från Motala och två från Linköping ingår i bolaget. Flera av företagen har samarbetet sedan tidigare och nu vill man effektivisera marknadssidan.
– Vi vet att vi behöver mer jobb till Motala kommun. Det här är också ett sätt att flytta jobb från andra delar av landet in i Motala. Vi vill få de här företagen att växa och vi vet hur osäkert det är ute på marknaden. Rätt som det är kan det hända saker och då måste man ha fler ägg i korgen så att säga, säger marknadschef Urban Jonsson.
Med 20 års erfarenhet som inköpschef på företag, bland annat inom teknik och plåtindustrin, vet han hur inköparna tänker när han möter potentiella kunder. Han hoppas att det här samarbetet ska öppna nya vägar för industrin i Motala.
– Det är ganska kärvt, det är många stora företag som har försvunnit från orten och därför måste det till något nytt för att vända den här trenden. Då måste bolagen som finns kvar samverka för att behålla det här, som vi kallar det, "industriella arvet" som finns i Motala. Vi kan inte bara leva på turism.
Målet är inte att samverka med så många företag som möjligt. De enskilda ska inte konkurrera med varandra om kunder utan komplettera varandra. I förlängningen ser Urban Jonsson att företagen skulle kunna arbeta gemensamt även med inköp, ekonomi och administration. Men än så länge handlar det om marknadssidan.
– Mindre och medelstora bolag har ofta inte ork, kraft och energi att jobba med en egen marknadsorganisation. Det var så det här började också. Man behöver ha hjälp med att marknadsföra sig och visa att man finns. Syns man inte så finns man inte, det är en ganska enkel ekvation, säger Urban Jonsson.