â Vi har drivit det hĂ€r Ă€rendet tidigare. Vi vill hitta nĂ„got sĂ€tt att fĂ„ ner folk till stan, och gratis parkering Ă€r ett sĂ€tt att göra det smidigare, sĂ€ger Martin GrĂ€ndĂ„s (S), 2:e vice ordförande i samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnden.
Han menar att parkeringskostnaderna Àr ett hinder för ett levande centrum och förslaget Àr ett sÀtt att ta bort det.
â Vi ser exempelvis att hamnparkeringen inte anvĂ€nds i den utstrĂ€ckning vi vill, vilket Ă€r ett slöseri med resurser. Varför ha en parkering om den inte anvĂ€nds? SjĂ€lvklart blir det ett ekonomiskt bortfall om det blir gratis en gĂ„ng i veckan, men det blir en vinst pĂ„ ett annat sĂ€tt.
Enligt tjÀnstemÀnnens utredning skulle avgiftsfri parkering pÄ lördagar innebÀra en förlust pÄ 500 000 kronor Ärligen. I samma dokument framgÄr ocksÄ argument till att behÄlla parkeringstaxan. Bland annat att avgiftsfria parkeringar skulle innebÀra att anvÀndare parkerar lÀngre, vilket riskerar minska den totala omsÀttningen av bilar och gÀster i centrum.
Caroline Unéus (M), ordförande i samhÀllsbyggnadsnÀmnden, menar att deras nej handlar om att det finns en större plan för Motala centrum.
â Teknik- och samhĂ€llsbyggnadsförvaltningen fick i uppdrag att titta pĂ„ det hĂ€r Ă€rendet. Det finns en handlingsplan för Motala centrum, dĂ€r parkeringsfrĂ„gan ingĂ„r. Vi vill helt enkelt avvakta tills vi vet mer, sĂ€ger hon.