Efter beskedet från Connect Bus om att problemen i de nya elbussarna handlar om vägdamm som kommit in i bussarna har läsare och resenärer hört av sig. En kvinna berättar att hon, redan innan jul, kontaktade Östgötatrafiken.
"Inte om att jag sett det svarta utan att det var en så stark stank som stack i halsen", skriver hon i ett mejl till tidningen och berättar att hon fick svar den 23 december. Där stod bland annat:
"...det är av någon anledning så att bussen drar in avgaser från vår dieselvärmare som är ett nödvändigt komplement för att kunna hålla en god värme i bussen..." "Detta är inte på något sätt ok och vi har fullt fokus på att lösa detta ihop med leverantören av bussarna snarast. Mvh, Connect bus Motala"
Vi ringer upp Connect Bus vd, Jonas Kempe.
I december gav ni själva svaret att det var dieselavgaser. Vad är din kommentar till det?
– Det är ny information för mig, det är mitt första svar. Jag känner inte till att vi haft problem med det, säger han och tillägger att det är något som de måste undersöka närmare.
Han förklarar att en kall vinterdag går det åt lika mycket energi att värma upp en elbuss som det går åt för att köra den framåt. Och att tillsattsvärmare, som drivs med flytande drivmedel, därför behövs för att kunna ha elbusstrafik i Sverige.
Ni skriver att ni har ”fullt fokus" på att lösa problemet. I mars larmade chaufförerna om att de blev sjuka. Vad hade hänt fram till dess?
– Utifrån att det var ny information så kan jag inte svara på det. Det får vi återkomma om.
I april krävde fackförbundet Kommunal skyddsstopp på bussarna och ville stoppa verksamheten till dess att bussarna var åtgärdade. Connect bus satte omedelbart igång med att täta bussarna och verksamheten fick rulla vidare. Kempe har tidigare sagt att de ville åtgärda så snabbt som möjligt och att man inte gjorde några egna mätningar av luften innan bussarna redan tätats.
I maj, efter tätning, gjordes däremot provtagningar. De visade inga onormala värden, varken i luft eller i de dammpartiklar som identifierades som vägdamm.
Känner du att ni fått rätt svar?
– Ja, det måste jag säga. Vi har lagt ner väldigt mycket energi och tid på detta. Där känner vi oss så trygga som vi kan göra, baserat på den externa expertis som vi anlitat. Även på den kemiska analys om vad dammet innehöll.
På frågan om de hade kunnat få samma analyssvar på vilken buss som helst svarar Kempe att det kan vara så. Men att elbussar skiljer sig från vanliga bussar genom att det skapas ett undertryck som kan göra att det sugs in mer damm.
Mätningen gjordes i maj och då är väl inte dieselvärmarna igång?
– Generellt går ju värmarna mindre men de används även på våren. Men de går inte lika länge som rena vintermånader.
Innan bussarna åtgärdades beställde förare en undersökning som visade på mycket höga VOC-halter (flyktiga organiska ämnen) bland annat bensen som kan orsaka just huvudvärk, illamående och andra besvär som förare och resenärer vittnat om.
– Den gjordes när bussen stod still inne i ett garage. Luften i bussen har påverkats av luften i garaget. Mätningen är därför inte representativ för bussen utan för den miljö den varit i, säger Robert Eng på Ocab Öst AB som utfört alla analyser i bussarna, och förklarar att höga VOC-halter inte är ovanliga i exempelvis garage.
Eng förklarar vidare att man mätt VOC-halterna i bussar som varit i rullning och då var värdena normala. Huruvida de mätningarna är gjorda efter att bussbolaget tätat bussarna eller inte kan han inte säga utan hänvisar till bussbolaget.
Om det finns risker för nya problem när det blir kallare och tillsattsvärmarna startas igen vill Kempe inte uttala sig om. Han säger att de måste undersöka det närmare. Han tillägger också att de inte har någon "faktamässigt underlag" på varför chaufförerna blev sjuka.
Med information angående dieselavgaser från värmarna, hur ser du på att ni själva inte gjorde någon kontroll innan ni började åtgärda?
– Lite svårt att uttala mig om det innan jag tagit reda på mer om bakgrunden och synpunkten att vi haft problem med detta. Vi får försöka gå till botten även med den frågan, säger Kempe och tillägger att det viktigaste för dem var att få ordning på bussarna och att varken de själva eller tillverkaren, där och då, tänkte på någon mätning.
Men chaufförer, som gör hela sin arbetsdag i bussarna, vittnar om besvär och ni satte igång att täta bussarna utan att göra någon undersökning på vad som orsakade deras problem?
– Vi får titta på varje enskilt fall. Det som är lite anmärkningsvärt är att vi har kört med de här bussarna sedan förra sommaren och att detta kommer vid vissa givna tidpunkter. Så det är klart att vi tillsammans med tillverkaren söker efter grundorsakerna i detta. Det är ett arbete som pågår och den analysen har inte kommit än.
Yes-EU är företaget som levererat de 29 bussarna, tillverkade i Kina.
– Klagomålet kom i våras när det var mycket damm på vägarna. Då tog vi krafttag direkt och började täta bussarna. Vi har röktestat också, för att se att det inte finns några läckage. Sen har det gjorts mätningar som visar att det finns inget konstigt överhuvudtaget. Att det är en fin arbetsmiljö, säger Anders Carnlöf, kontaktperson i Sverige för bolaget.
Är det ett tillverkningsfel som gjort att det kommit in?
– Det kan man väl säga att det är. Det ska ju inte komma in, säger Carnlöf men tillägger att de inte haft några problem med liknande bussar som sålts till Belgien och Litauen.
Samtidigt vittnar chaufförer om illamående och huvudvärk, innan ni åtgärdade bussarna, och resenärer har fått svaret att det är avgaser från dieselvärmarna. Kan det ligga något i det?
– Det är klart att det kan komma in. Du har en dieselvärmare som sprutar ut avgaser, som vilken bil som helst, och det kan komma in en pust när man öppnar dörrarna. Men det är inget unikt för våra bussar, det gäller alla.
Från fackförbundet Kommunal säger Dan Alf att de har kontakt med chaufförerna löpande och har fått positiva kommentarer efter att bussarna tätats. Samt att de flesta som varit sjukskrivna åter är i tjänst.