HÄllplatsinfo brister pÄ tÀtortsbussar

Östgötatrafiken har problem med sin utrustning vad det gĂ€ller röst- och textinformation pĂ„ bussar.

ResenÀr. Hans Skogsfors har fört statistik över icke-fungerande hÄllplatsinformation.

ResenÀr. Hans Skogsfors har fört statistik över icke-fungerande hÄllplatsinformation.

Foto: Anders Törnström

Motala2016-11-09 11:30

En som uppmĂ€rksammat problemet Ă€r Hans Skogsfors. Han har kontaktat Östgötatrafiken angĂ„ende problematiken och fick för snart ett Ă„r sedan svaret att man jobbar med en upprustning och att Ă€ldre utrustning kommer att bytas ut. Han tycker för övrigt att bussnĂ€tet i Motala tĂ€tort Ă€r vĂ€l utbyggt och fungerar bra. Men vad som fungerar sĂ€mre Ă€r röst- och textinformationen i bussarna.

SvÄrt att höra

Problemet bestÄr i att mÄnga skÀrmar inte visar nÄgon text om hÄllplatserna eller att texten försvinner pÄ vissa strÀckor. Röstinformationen Àr oftast alltför svag eller upphör pÄ vissa strÀckor. Informationen kommer dessutom ibland för sent innan nÀsta hÄllplats.

– Nu har det gĂ„tt snart ett Ă„r men tyvĂ€rr kan jag konstatera att problemen istĂ€llet blivit betydligt större, sĂ€ger Hans Skogsfors. Det Ă€r svĂ„rt att förstĂ„ varför röst- och textinformationen inte Ă€r tidsmĂ€ssigt koordinerade.

Inte bara i Motala

Att man har problem med detta inom Östgötatrafiken bekrĂ€ftas av Mattias NĂ€sström, trafikoperativ chef.

– Det fungerar inte sĂ„ bra som vi vill att det ska fungera. Vi kĂ€nner till att problemet finns och jobbar pĂ„ det. Det Ă€r tvĂ„ system som inte fungerar speciellt bra var för sig och inte heller tillsammans. Det Ă€r flera leverantörer till exempelvis mjukvara och hĂ„rdvara som gör problemet komplext och vi jobbar alla intensivt med att fĂ„ ordning pĂ„ det. Vi har problem med detta i hela Östergötland, bĂ„de pĂ„ bussar och spĂ„rvagnar, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.

Grundlig

Hans Skogsfors har en flerÄrig erfarenhet av arbetspendling med bÄde buss och tÄg i StockholmsomrÄdet. Han har gÄtt grundligt tillvÀga nÀr det gÀller bussresandet i sin nya bostadsort Motala och har frÄn och med september mÄnad fört statistik under sina resor.

Under september mÄnad var det drygt 50 procent av resorna dÀr bildskÀrmen inte fungerade alls eller bara under en del av resan. Röstinformationen fungerade inte alls eller bara under del av resan i cirka 30 procent.

DÄlig investering

I oktober fungerade inte bildskÀrmarna tillfredsstÀllande pÄ nÄgon resa. Röstinformationen hade pÄtagligt försÀmrats och fungerade inte till cirka 85 procent.

Hans Skogsfors menar att för resenÀrer med nedsatt hörsel eller syn försvÄras bussresandet pÄtagligt.

– Utrustningen med hĂ„llplatsinformation mĂ„ste rimligtvis ha kostat en hel del och det Ă€r beklagligt att Östgötatrafiken och resenĂ€rerna fĂ„r sĂ„ dĂ„lig nytta av denna investering.

– Vi vill komma tillrĂ€tta med problematiken snarast, det stryker Mattias NĂ€sström pĂ„ Östgötatrafiken under, men vĂ„gar inte sĂ€ga nĂ€r detta kan bli möjligt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om