Platserna som valdes bort - hÀr kunde Lalandia hamnat

TvÄ andra lÀgen diskuterades för Lalandias etablering. Men platserna valdes bort. Nu avslöjas varför.

Nu avslöjas vilka andra platser som varit aktuella i diskussionerna om Lalandias etablering.

Nu avslöjas vilka andra platser som varit aktuella i diskussionerna om Lalandias etablering.

Foto: Peter Calén

Motala2021-06-02 06:00

Motala kommun har nu yttrat sig till mark- och miljödomstolen för att bemöta de synpunkter som framförs i överklagandena av Lalandiaplanerna. I dokumenten framgÄr vilka omrÄden som kommunen valt bort nÀr man beslutade att gÄ vidare med Varamon.

Det ena Àr ett attraktivt sjönÀra lÀge, belÀget i Motala centralort, med tillgÄng till kollektivtrafik och gÄr att nÄ bÄde för gÄende och cyklister. Det handlar om Klubbudden i Marieberg som Àgs av Saab och dÀr de fortfarande har verksamhet.

– Det föll ganska tidigt som ett alternativ. Kommunen har inte rĂ„dighet över marken för vi Ă€ger inte den. Och Saab vill inte sĂ€lja, sĂ€ger Hanna Hammarlund, verksamhetschef för strategisk samhĂ€llsplanering.

NÀr Saab 2011 flyttade huvuddelen av verksamheten till Linköping framförde kommunen önskemÄl om att köpa marken. Men det blev aldrig nÄgon affÀr.

– Ett annat problem Ă€r att omrĂ„det inte Ă€r tillrĂ€ckligt stort, sĂ€ger Hanna Hammarlund och pĂ„talar ocksĂ„ att strandskyddsproblematiken som finns i Varamon Ă€ven hade funnits pĂ„ Klubbudden.

Det andra alternativet var Norrsten. DÀr har kommunen mark och det Àr nÀra riksvÀg 50. Men inte heller det ansÄgs intressant nog att gÄ vidare med.

– Vi var tidigt klara med att kombinera Lalandia med kommunens simhall. Norrsten ligger för perifert för att ha en kommunal simhall dĂ€r. Det Ă€r svĂ„rt att ta sig dit till fots och pĂ„ cykel. Vi har mycket simundervisning och dĂ„ mĂ„ste omrĂ„det vara tillgĂ€ngligt, sĂ€ger Hanna Hammarlund.

Hon pÄpekar ocksÄ att omrÄdet inte Àr tillrÀckligt stort, inte alls har samma attraktionskraft som Varamon och att det Àr planlagt för annan typ av verksamhet och vÀgservice som en bensinmack.

Varamon Àr inte heller detaljplanelagt för stugbyar och en aktivitetsanlÀggning, sÄ planen gÄr vÀl att Àndra?

– Ja, men i Norrsten finns sedan andra verksamheter. Det gĂ„r inte att flytta dem, sĂ€ger Hanna Hammarlund.

Presenterade ni förslagen för Lalandia eller sorterade ni bort dem sjÀlva?

– De har sett alla förslagen i ett tidigt skede, men vi kom gemensamt överens om att den enda möjliga platsen var Varamon, sĂ€ger hon.

I kommunens yttrande till domstolen konstaterar de "Resultatet av analyserna ger vid handen att om projektet ska kunna realiseras Ă€r den enda möjliga lokaliseringen en kombination av markomrĂ„dena Folkets Park och Östra Varamobaden."

Varför förklarar ni inte tydligare varför ni valt borde de övriga omrÄdena?

– Man kanske hade kunnat utveckla det hĂ€r mer. Man kunde skrivit 50 sidor. Men vi ville ha ett kort och koncist yttrande, dĂ€rför valde vi att hĂ„lla det ganska kort, sĂ€ger Hanna Hammarlund.

Vi har tidigare berÀttat om ett detaljplaneÀrende i Oskarshamn dÀr ett företag ville bygga badland, stugbyar och vattenvillor. DÀr sa mark- och miljööverdomstolen nej. I domen skriver de bland annat att det mÄste prövas om inte bygget kan ske pÄ annan plats Àn inom strandskyddsomrÄdet, vilket Oskarshamns kommun inte undersökt.

Med tanke pÄ Oskarshamn, borde ni tydligare ha redovisat varför de andra förslagen föll?

– Det hĂ€r Ă€r det som vi har tagit fram och som vi stĂ„r bakom. Det beskriver vĂ„r process. SĂ„ fĂ„r vi se vad domstolen sĂ€ger, sĂ€ger Hanna Hammarlund.

I Billund ligger Lalandia pÄ en Äker. Tittade ni nÄgot pÄ mark utanför centralorten?

– Nej. Vi ville ha samordningen med en kommunal simhall och den behöver ligga centralt. Och i Billund Ă€r det en Ă„ker intill Legoland, det ger en annan attraktivitet, sĂ€ger Hanna Hammarlund.

Kriterierna för valet

I valet mellan de alternativa platserna tittade kommunen pÄ fyra faktorer enligt svaret till domstolen:

– Hur stora markomrĂ„den fanns att tillgĂ„.

– Hur var förutsĂ€ttningarna att ta sig dit med cykel, bil, kollektivtrafik och till fots.

– Hur var möjligheterna att anlĂ€gga ett semesterkoncept som fungerar Ă„ret runt.

– Attraktionskraften (vill folk komma dit om resan tar tvĂ„, tre timmar).

Den slutliga bedömningen var att enbart Varamon uppfyllde kriterierna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!