– Varför operatören inte fick med allt från början är oklart men det är väldigt tråkigt, säger Peter Hultgren, förundersökningsledare på Polisens kontaktcenter, PKC.
När Cilla Ramnek polisanmälde inbrottet hamnade hon först hos Polisens regionledningscentral, RLC, som skrev en händelserapport. I den finns grannens iakttagelser och namn noterat.
Samtalet kopplades därefter över till PKC, där en operatör upprättade själva anmälan. Där kom informationen inte med. Förundersökningsledaren som granskade anmälan ansåg därmed att det inte fanns någonting att jobba vidare med – och skrev av ärendet.
Peter Hultgren uppger att det ibland uppstår problem när samtal kopplas mellan verksamheterna och målsägare kan behöva upprepa sin historia flera gånger för olika personer.
– Ju fler kockar desto sämre soppa. Ibland går det inte bra, säger han.
Efter Cilla Ramneks tilläggsanmälan hölls ett förhör med grannen.
– Uppgifterna var inte sådana att man kunde komma vidare men vi förlorade en månad där. Det är väldigt synd.
Det hittades en mössa i sommarhuset. Är det målsägarens uppgift att samla in spår och lämna in till Polisen?
– Absolut inte. Tyvärr har det nog med begränsade resurser att göra. Det enda rätta hade varit att polis åkt ut till platsen.
Bemötandet i det specifika fallet kan han inte uttala sig om.
– Jag tycker att vi är bra på att ta emot folk som har utsatts för brott och hoppas verkligen att våra operatörer tar varje samtal på allvar.
Han fortsätter:
– Inbrott i fritidshus är näst intill ett bostadsinbrott och det är väldigt ofta vi åker ut och gör platsundersökning.