Det var vid 06-tiden på måndagsmorgonen som Juno stötte på grund vid Råssnäs, på väg ut från Motala till Karlsborg.
– Kanalbåten har gått på fel sida om en av de sista prickarna i farleden i viken på väg ut mot öppen sjö. Båten är tät och ingen är skadad. Det är odramatiskt, säger Peter Henricson, vd på Rederiaktiebolaget Göta Kanal AB.
Grundet vid Råssnäs är välkänt bland Motalaborna.
– Såvitt jag vet har det aldrig hänt oss på den här platsen, fortsätter Peter Henricson.
De evakuerade passagerarna åker i stället buss till destinationen Karlsborg i Västergötland.
– De får åka buss och uppleva Karlsborg. Vi hoppas att vi snart kan komma till Karlsborg med Juno och fortsätta kanalresan.
Kanalbåten åker däremot i motsatt riktning, tillbaka till Motala för en undersökning.
– Dykare ska undersöka skrovet, säger Peter Henricson.
Vad är orsaken till grundstötningen?
– Varför vi hamnade på fel sida pricken vet jag inte. Det blir det en utredning så fort passagerarna kommit fram till Göteborg om drygt ett dygn, säger Peter Henricson.
Råssnäsgrundet är både ökänt och välkänt, vad säger du om det?
– Absolut. Grundet är känt och utmärkt på sjökorten. Men jag vill inte spekulera i några orsaker.
Det här är andra gången på kort tid som Juno har bottenkänning. Den 27 juli lade sig båten på kanalens botten vid Skarpåsen i närheten av Ljungsbro.
– Då var orsaken att vattenståndet i kanalen var lågt. Det händer i bland, beroende på arbetet kring slussarna, svarar Peter Henricson.
Dykundersökningen var klar vid 16-tiden och några timmar senare kunder alltså passagerarna kliva ombord igen efter att ha spenderat dagen i Karlsborg.
Hur har passagerarna reagerat på det som hänt?
– Det har varit lugnt och fint. De hann till och med äta frukost innan de evakuerades, säger Peter Henricson.