Kända kanalbåten i Motala till salu – hamnade nästan i Dubai

Hon är bekant för många i Motala, M/S Ceres. På vintern ligger hon normalt i torrdockan och på sommaren har hon bland annat kört vackra balklädda studenter på Göta Kanal. Sedan en tid är hon till salu och hade kunnat hamna i Dubai. 

M/S Ceres är känd i Motala och en av alla båtar som varje vår lägger ut från torrdockan. Sedan en tid är hon till salu.

M/S Ceres är känd i Motala och en av alla båtar som varje vår lägger ut från torrdockan. Sedan en tid är hon till salu.

Foto: Lillian Andersson

Motala2025-07-02 18:00

M/S Ceres byggdes 1953 som ett ammunitions- och mintransportfartyg åt försvaret med mått för att kunna trafikera Göta Kanal. 1987 byggdes hon om till passagerarfartyg/turbåt och trafikerade västsidan av kanalen fram till 2011. Därefter har hon trafikerat Borensberg - Berg och Borensberg - Motala under flera år som dagsturs- och evenemangsbåt för bröllopssällskap med mera.

Senaste året har hon varit till salu och Johan Kaljo, båtmäklare på Navark Yachtbrokers med huvudkontor i Helsingborg och större båtar som specialitet, berättar att de haft och har intressenter på henne.

– Hon har varit på väg till Dubai, till Lissabon och även till Marocko, säger han men förklarar varför det inte blivit så.

– Med tanke på hur hon är bygd och konstruerad så får hon inte gå på öppet hav. Hon är klassad för inre fart, som skärgårdsmiljö till exempel. Ska hon korsa öppet hav måste hon lyftas på ett fraktfartyg.

Han berättar vidare att det funnits även inhemska intressenter från Stockholm där tanken varit att göra restaurangbåt.

– Men där ha en bra kajplats varit det som saknats.

M/S Ceres har, tillsammans med Kung Sverker, fraktat vackert klädda stundentbalspar från uppvisningen i ishallen till centrum.
M/S Ceres har, tillsammans med Kung Sverker, fraktat vackert klädda stundentbalspar från uppvisningen i ishallen till centrum.

Vem köper ett sådant här fartyg?

– Ja, vem köper? Jag tänker att med relativt liten insats kan man få en bra lönsamhet i den här typen av verksamhet. Det krävs en gedigen sjöutbildning för att få transportera den på vatten. Men det innebär inte att köparen måste ha den utbildningen utan det kan var en serviceminded entreprenör som vill jobba inom turistnäring under sommartid. Eller en restaurangägare som har en ledig kajplats. 

Hon har varit till salu ett tag?

– Sådana här typer av fartyg får man räkna med en försäljningscykel på två till tre år. Det gäller att ha uthållighet och hitta rätt köpare.

M/S Ceres byggdes som fraktfartyg, med mått som passade Göta Kanal, men byggdes om 1987 och är därefter anpassat för evenemang av olika slag.
M/S Ceres byggdes som fraktfartyg, med mått som passade Göta Kanal, men byggdes om 1987 och är därefter anpassat för evenemang av olika slag.

Ni har sänkt priset från 2,5 till 1,5 miljon?

– De är alltid svårt att sätta pris på en sådan här båt. Samtidigt är det nog tillfälligheter att vi inte hittat en köpare. Vi har intressenter och vi för dialog, men har inte kommit till avtal ännu.

Hon är byggd för att gå på Göta Kanal. Vore det roligt om hon fick fortsätta med det?

– Hon passar i miljön och jag tror att både vi och ägaren skulle se att den fortsätter att drivas vidare i samma anda som tidigare. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!