Kocken som hamnade bakom disken

En bra kniv är det viktigaste redskapet i all matlagning, det brukar varje kökskunnig person hävda. Inte så fantasifullt, kan man tycka. Men Patrik Bergling håller med.

Butiken hette Smålandsglas när Patriks Berglings mamma drev den. I dag har sortimentet breddats.

Butiken hette Smålandsglas när Patriks Berglings mamma drev den. I dag har sortimentet breddats.

Foto: Diana Savina

MOTALA2014-03-29 12:00

Han har en butik fylld med köksredskap i Motala, och han säljer mängder av köksprylar på nätet. Här finns designade karotter och bunkar, konstiga prylar för underliga behov (vem behöver mäta sitt bakverk för varje bit som skärs, till exempel?) vackra glas och praktiska redskap.

Han är utbildad kock och har en stor och hungrig familj att fixa föda till, så han vet vad han pratar om. Först på listan över nödvändiga grejer står alltså den utmärkta kniven, ingen tvekan.

Och sedan?

– En bra gryta. En bra stekpanna. Sedan klarar du dig rätt långt, säger Patrik Bergling. Nästa steg är möjligen en potatisskalare, det är bra att ha.

Monazami säger sitt

Det är förstås inte vad Maria Montazami nämner när hon ska lista sina fem bästa­ produkter i köket. Hon pratar om en springform, ett tårtfat, en champagne­kylare, karaffer till oljan och vinägern och så om en speciell kandelaber. Och varför ska vi bry oss om vad hon säger? Jo, Patrik, hans reklambyrå och Maria Montazami har inlett ett samarbete. Hon väljer sina favoriter på Patriks hemsida, grejer som hon tycker är bra och lämpliga.

Varför blev just hon din marknads­förare – även om hon har gett ut en kokbok och är en kändis så är hon inte direkt värsta matspecialisten?

– Det var min pr-byrå som inledde samarbetet, säger Patrik, jag har själv aldrig träffat henne. Men hon är duktig på mat.

– Det är så många andra som har kända­ kockar i sin reklam, vi ville göra något annat. Hon är folkkär. Hon är bestämd, tror jag. Jag tror inte vi skulle kunna styra vilka produkter hon ska välja även om vi ville.

Det går mode i köksprylarna. I dag börjar det till exempel bli ganska trendigt att ha en tryckkokare, en sådan som gör dillkött och gulaschgrytor till rena snabbmaten.

– Jag är väldigt förtjust i tryckkokare och har använt en sådan i flera år, säger Patrik. Med en sådan blir det riktigt lätt att göra långkok, fast snabbt.

Elektrisk kastrull

En annan trendgrej är crock pot, en elektrisk kastrull som på egen hand kokar din mat hela dagen så att den är färdig på kvällen.

– Såna säljer jag framför allt till Stockholm, säger Patrik. Webbshopen når ut till alla, men jag har mest kunder i Stockholm och i glesbygden. Det är där postorderinköp förenklar livet mest, kan jag tro.

Webbshopen har förändrat Patriks sortiment. En del grejer säljs absolut mest i butiken, till Motalaborna (småprylar främst), annat går nästan bara på webben (exempelvis trendiga pantone-muggar). Lagret finns i källaren, under butiken, och där kan Patrik alltså ha ett sortiment som knappt vore möjligt utan webbförsäljningen.

– Den ökar mer än butiken. Det är kul. Men den fysiska butiken är också viktig, jag tror att webbkunderna gillar att det faktiskt finns en riktig affär också. Det skapar en sorts köptrygghet.

Förtjust i prylar

Butiken har en lång historia. Det var Patriks mamma som startade den för bortåt 30 år sedan. Då sålde hon glas, inte minst från de småländska glasbruken. Patrik själv var kock och jobbade på krogar i Motala-Vadstenatrakten. När han fick familj lämnade han restaurangbranschens knöliga arbetstider och började sälja saxar, schampo och andra hårvårdsprodukter.

– Men så blev min mor sjuk, och jag hoppade in och jobbade i butiken i några­ år. För mig var det inte konstigt, jag har förstås alltid haft ett matintresse och jag vet hur tråkigt det är med dåliga prylar i köket.

– Jag är kanske väl förtjust i köksprylar, det brukar min fru i alla fall tycka, hon är inte lika imponerad av allt jag ”behöver”. Jo, vi har ett rejält kök. Och det är jag som lagar all mat, hon är inte alls förtjust i det – fast hon har ett stort matintresse! Också barnen uppskattar god mat. Det är kul.

Köttbullstång

För ett par år sedan tog Patrik Bergling och hans fru Tina över butiken helt och hållet. De har förändrat sortimentet en del, prydnadsgrejer finns det knappt någon marknad för längre, medan designade, användbara produkter säljer som aldrig förr.

– Kitchen Aid är en bra pryl, jag använder min hela tiden. Sedan finns det ju en del grejer som är rätt onödiga egentligen ... köttbullstången! Och formarna till ”cake pops”, kakor på pinne. Det går att rulla för hand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om