"Man slÄr undan benen pÄ dem"

Oro och ovisshet för familjen nÀr dotterns SU-grupp pÄ Mariebergsskolan ska tas bort. "Man kan inte slÀnga ut de hÀr eleverna", sÀger Christel Fransson.

FörÀldrar. Micke och Christel Fransson tycker att de planerade förÀndringarna inte Àr för elevernas bÀsta och att informationen varit bristfÀllig.

FörÀldrar. Micke och Christel Fransson tycker att de planerade förÀndringarna inte Àr för elevernas bÀsta och att informationen varit bristfÀllig.

Foto: Katarina Hydén

Motala2017-05-31 15:00

Micke och Christel Franssons dotter gÄr i en SU-grupp med elever med en diagnos inom autismspektrumet. Dottern Àr högpresterande och stÀller höga krav pÄ sig sjÀlv.

– Hon har behov av stöd och att nĂ„gon strukturerar upp skoldagen, sĂ€ger Christel.

Hon började pÄ Mariebergsskolan i sjuan. I gruppen pÄ Marieberg passade hon in perfekt. Nu gÄr hon snart ut Ättan.

– Det hĂ€r har blivit sĂ„ bra. Inga tĂ„rar för att gĂ„ till skolan och ingen Ă„ngest, sĂ€ger Christel.

Nu ska SU-grupperna försvinna och dottern ska placeras i sin hemskola som i det hÀr fallet Àr SkolgÄrda. En skola hon inte gÄtt pÄ nÄgon gÄng.

Ovissheten skapar oro hos bÄde dottern och förÀldrarna. PÄ Marieberg finns tryggheten och rutinerna Àven om den skolan ska byggas om.

– Det Ă€r samma lĂ€rare och samma pedagogik, sĂ€ger Micke.

– Det handlar inte bara om stödet utan att de har rutiner, sĂ€ger Christel.

För de hÀr eleverna Àr uppbrott och förÀndringar svÄra.

– Man kan inte slĂ€nga ut de hĂ€r eleverna, sĂ€ger hon.

Som förÀldrar tycker de att de möts av dÄliga förklaringar till varför SU-grupper inte ska fÄ finnas kvar. Att eleven inte ska pekas ut eller att alla elever ska vara inkluderade i verksamheten tycker de inte Àr okej förklaring. Det Àr nu, i den hÀr gruppen pÄ Marieberg, som dottern kÀnner sig inkluderad.

FörÀldrarna fÄr nu ansöka om att dottern ska fÄ gÄ kvar pÄ Mariebergsskolan.

För barn och unga med diagnoser inom autismspektrumet Ă€r rutiner och struktur viktigt. Ätstörningar Ă€r inte ovanligt, sĂ€rskilt om tillvaron blir turbulent.

– De mĂ„ste försöka fĂ„ kontroll nĂ„gonstans, sĂ€ger hon.

Christel och Micke vet att dottern behöver stödet, men tÀnker att det Àr bÀttre att hon fÄr gÄ kvar utan stöd Àn att hon ska behöva byta skola igen.

– Vi kommer naturligtvis göra allt vi kan som förĂ€ldrar, sĂ€ger hon.

Samtidigt pÄpekar de att man inte kan ta för givet att alla förÀldrar kan eller orkar ge barnen det stöd som behövs.

Micke och Christel Àr missnöjda med hur informationen hanterats rörande förÀndringar av SU-grupper.

I slutet av mars fick de en kallelse till ett förÀldramöte. Kallelsen kom pÄ fredagen och mötet skulle vara pÄ tisdagen. I kallelsen stod information om SU-gruppen som en punkt. Ingen av dem hade möjlighet att gÄ pÄ mötet med sÄ kort varsel och ingenting i kallelsen indikerade att det var förÀndringar pÄ gÄng.

Fyra veckor senare ringer pedagogen frÄn skolan och berÀttar att SU-gruppen ska tas bort. Familjen kallades till möte med elevhÀlsan. SU-gruppen skulle bort och eleverna till sina hemskolor till hösten.

Vid ett förÀldramöte för Ärskurs Ätta hoppades Micke och Christel fÄ mer information, men rektorn inte med pÄ mötet och information kunde inte lÀmnas om de planerade förÀndringarna.

– Vi fĂ„r inte nĂ„gon riktig information av nĂ„gon, sĂ€ger Micke.

VÄrdnadshavarna har nu fÄtt ett informationsblad med förvaltningens svar pÄ frÄgor frÄn det möte Christel och Micke inte kunde nÀrvarade pÄ.

– DĂ€r stĂ„r det "vi började jobba med det hĂ€r under hösten". Och vi fick veta först i april, sĂ€ger Christel.

De tycker att det Àr mÀrkligt att en fungerande verksamhet ska tas bort och anser att förÀndringen ska ske för snabbt.

– Det som gör mest ont Ă€r att de vill rycka upp de hĂ€r barnen frĂ„n sin trygghet, sĂ€ger Christel.

– Man slĂ„r undan benen pĂ„ dem, sĂ€ger Micke och fortsĂ€tter:

– Det hĂ€r Ă€r inte för elevernas bĂ€sta.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!