NÀrmast handlar det om att hitta 15-20 personer som kan visstidsanstÀllas för de nÀrmaste mÄnadernas högsÀsong för plocksallader och fÀrdigrÀtter.
â PĂ„ sommaren vill vi fixa maten mer snabbt och bekvĂ€mt, tolkar Magnus FranzĂ©n.
Mixum var frÄn början (1989) familjeÀgt under namnet Bröderna Franzén. Efter Àggkokning utökades repertoaren med pastasallader, andra majonÀsbaserade sallader, smörgÄstÄrtor, pajer, sÄser. Men efter att Àven ha blivit leverantör till de salladsbarer som under senare Är dykt upp i de största matbutiker hamnade Franzéns i ett lÀge dÀr det var bÀst att sÀlja för att sÀkra fortsatt utveckling i Motala.
Picadeli, som lÄg bakom salladsbarerna, köpte Mixum 2014 och dÀrmed kom ocksÄ Motalaföretaget att ingÄ i Greenfood-koncernen, en av Nordens inom det hÀlsoinriktade facket. Men bröderna Magnus och Matts Franzén blev samtidigt kvar som anstÀllda pÄ ledande positioner i Mixum-bolaget.
Ekonomiskt har utvecklingen inneburit en omsÀttningsökning frÄn 70 till 300 miljoner och dubblering av antalet anstÀllda till 150 pÄ fyra Är. Vilket för övrigt förutspÄddes av Matts Franzén i en intervju tidigt 2015.
â Det Ă€r till stor del utvecklingen av salladsbarskonceptet som ligger bakom. Produkten exporteras nu till fem lĂ€nder och vi behöver dĂ€rför fĂ„ upp kapaciteten ytterligare, sĂ€ger Magnus FranzĂ©n.
NÄgot som ocksÄ ökar Àr efterfrÄgan pÄ veganska produkter. Idag utgörs de av tio procent av Mixums produktion, men Magnus Franzén ser veganismen som en redan mycket starkare trend Àn vad den ekologiska har varit.
â FrĂ„n att ha varit förknippad med djursrĂ€ttsaktivism verkar den idag mer bygga pĂ„ en allmĂ€n miljömedvetenhet och tankar kring utslĂ€pp, sĂ€ger han.
Sammantaget krÀver all ökad efterfrÄgan Ànnu en utbyggnad av lokalerna.
â Vi har pĂ„ senare tid, i snitt, investerat 10-15 miljoner per Ă„r i maskinparken för att effektivisera. Efter utbyggnaden ifjol har vi 8 100 kvadrat, men det Ă€r redan fullt överallt, sĂ€ger Magnus FranzĂ©n.
En ny utbyggnad kan dock inte ske med mindre Àn att en bÀck pÄ gÀrdet utanför mÄste ledas om. Ett moment som krÀver att Àven lÀnsstyrelsen mÄste sÀga sitt.
Ser Greenfood nĂ„gon sĂ€rskild fördel med att finnas i Motala?â Nja, det handlar vĂ€l mer om hur vi tidigare har jobbat hĂ€r. Vi har varit duktiga pĂ„ att effektivisera med ökad robotiseringen. Och det hade ju krĂ€vts en hel del att flytta det som byggts upp.