Kommunen agerar – undviker extrem vĂ€ntetid pĂ„ sopbilar

SlÄ till nu eller vÀnta i Äratal pÄ leverans. Motala kommun valde det förstnÀmnda och tidigarelÀgger inköpet av nya fyrfackssopbilar.

Motala kommun tidigarelÀgger upphandlingen av tvÄ fyrfacks-sopbilar och köper in fyra stycken pÄ en gÄng. Det för att det undvika att fÄ vÀnta i fyra Är pÄ att fÄ bilarna levererade.

Motala kommun tidigarelÀgger upphandlingen av tvÄ fyrfacks-sopbilar och köper in fyra stycken pÄ en gÄng. Det för att det undvika att fÄ vÀnta i fyra Är pÄ att fÄ bilarna levererade.

Foto: Lina Handberg

Motala2024-02-22 11:31

Planen var att Motala kommun skulle bestÀlla tvÄ fyrfackssopbilar för leverans 2025 och nÀsta Är bestÀlla ytterligare tvÄ för leverans ett Är senare. Men nu har vatten- och avfallsnÀmnden beslutat att tidigarelÀgga den senare bestÀllning och upphandla samtliga fyra bilar pÄ en gÄng.

– Alla ska gĂ„ över till fyrfack just nu. Vilket gör att det Ă€r extrema vĂ€ntetider. Inte pĂ„ sjĂ€lva bilen utan pĂ„ det hĂ€r tillbygget dĂ„, sĂ€ger Nils-Eric DĂ„lse (SD) ordförande i nĂ€mnden.

Orsaken till det Àr att samtliga 290 kommuner ska ha infört fastighetsnÀra insamling av förpackningar, FNI, till Är 2027. 2022 hade 75 kommuner infört det och av dem hade 89 procent valt lösningen med fyrfackssopbilar.

– Alla i hela Sverige ska ha fyrfack helt enkelt och det finns bara en tillverkare pĂ„ de hĂ€r överbyggnaderna. Det Ă€r ett finskt företag och de Ă€r ensamma pĂ„ den hĂ€r marknaden. SĂ„ det som hĂ€nder Ă€r att allihop kommer springande. Men tack vare att vi har en smart kille, Fredrik Johansson, enhetschef tekniska serviceförvaltningen, som var inne och bokade upp sloten innan sĂ„ fĂ„r vi dem tĂ€mligen snabbt pĂ„ tvĂ„ Ă„r. Men jag vet att andra kommuner sitter och grĂ„ter, sĂ€ger DĂ„lse.

Ursprungligen hade kommunen tÀnkt köpa in sopbilar med eldrift. Men den tanken fick de överge av tvÄ anledningar.

– Dels Ă€r deras rĂ€ckvidd inte tillrĂ€cklig för att det ska vara möjligt. Sen var det att vi har fĂ„tt en slot pĂ„ leverans tvĂ„ Ă„r framĂ„t i tiden. SĂ„ vi var tvungna att ta ett beslut om att köpa nĂ„got som ska levereras. DĂ„ var frĂ„gan: Vad har vi att gĂ„ pĂ„? Vi vet inte om vi kan fortsĂ€tta med gasen. För ingen kan garantera leveransen pĂ„ den, sĂ€ger DĂ„lse.

Som fortsÀtter:

– DĂ„ blev det istĂ€llet sĂ„ att man fick vĂ€lja mellan det som gick att ta just nu. Och dĂ„ blev det bilar som drivs av diesel, HVO eller RME. För att det var svĂ„rt att klara sloten överhuvudtaget. Hade vi inte gjort det sĂ„ trodde de att det kunde ta sĂ„ lĂ„ng tid som fyra Ă„r innan vi hade kunnat fĂ„ en bil. 

Fyra eldrivna sopbilar hade kostat kommunen 28 miljoner kronor. Genom att vÀlja dieselbilar sparas 9,1 miljoner kronor. Pengar som nu ska finansiera ombyggnationen av de gamla fyrfackskÀrlen.

– Du kommer ihĂ„g det hĂ€r med de gröna pĂ„sarna som blev lite för tunga att ha i den övre sektionen. SĂ„ nu bygger vi om fyrfacken sĂ„ att vi kan fĂ„ ner matavfallet till nedervĂ„ningen. Vi kommer börja bygga om allihop nu i sommar och byta ut de gamla kĂ€rlen mot nya. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!