Efter att Epark i februari ändrade sina villkor får de som väljer att inte verifiera ett konto i parkeringsbolagets app betala en expressavgift på fem kronor vid varje parkering. Frågan för Motala kommun att reda ut blev om den avgiften strider mot det avtal som Epark har med kommunen. För där står att endast avgift för parkering får tas ut.
– Det vi i samråd med jurister fått fram utifrån det här är att vi vill se om det är skäligt att göra ett undantag lokalt i Motala mot övriga riket, säger Dan Bernström, verksamhetschef för Gata/Park
Det som så här långt framkommit, enligt Bernström, är att det är en väldigt liten del av Eparks totalt två miljoner användare som inte är verifierade. Det innebär att det är få användare som berörs av den extra avgiften. Bernström lyfter att det visas av att Epark endast fått in 111 ärenden i frågan till sin kundtjänst.
– Vi bedömer inte, med den kunskap vi har idag, att det strider mot avtalet utifrån att det är i så pass liten omfattning, säger han och tillägger att kommunen ändå önskar ett svar från Epark om det går att göra en lokal lösning för Motala och ta bort den avgiften.
– Hittar de en lösning så önskar vi att de inför det, gör de inte det så får vi ta ställning till det då.
Kan det bli aktuellt att häva avtalet om Epark inte hittar en lösning för att göra en lokal lösning för Motala?
– Inte med den kunskap vi har idag. Det krävs rätt mycket för att man ska häva den här typen av avtal. Om man rättar till de saker vi påtalat och kan visa att omfattningen är så pass liten så ser vi inga skäl till för att häva avtalet för det kvarvarande år som avtalet ska löpa.
I sin genomgång av avtalet med Epark har kommunen funnit en felaktighet när det gäller villkoren för pappersfaktura. Där har Epark bara gett kunderna 14 dagar att betala fakturan. I avtalet står det att det ska vara 30 dagar.
– Där har vi krävt en rättelse. Så sedan mitten av februari är det nu 30 dagars betalningsvillkor. Där säger de att om man anser att man har blivit felaktigt behandlad, eller på ett eller annat sätt fått betalningsanmärkningar eller annat som har påverkats av det här, så vill de att man kontaktar deras kundtjänst så man får möjlighet att rätta till det här.
Motala kommuns avtal med Epark löper ut i mars 2026.