I början av mars presenterades utredningen "Skolor mot vÄld". I den föreslÄs att det i ett nytt kapitel i skollagen skall skrivas in att det pÄ samtliga skolor ska bedrivas arbete för att sÀkerstÀlla en beredskap för att hantera allvarliga skolsituationer.
â NĂ„gon form av beredskap finns det krav pĂ„ redan och det har vi haft sedan lĂ„ng tid egentligen, sĂ€ger Daniel Rask, rektor pĂ„ Zederslundskolan nĂ€r han fĂ„r frĂ„gan om det görs nĂ„got sĂ„dan arbete i dag.
Han nÀmner att frÄgan varit uppe sen skolattacken i TrollhÀttan 2015 och aktualiserades sÄ sent som för nÄgra veckor sedan i och med skjutningen pÄ en skola i Finland. Men att det Àn sÄ lÀnge inte gjorts sÄ mÄnga praktiska övningar hur man ska hantera en liknande situation.
â Vi har oftast fokus pĂ„ utrymning nĂ€r det gĂ€ller brand och sĂ„dant. Jag kan vara Ă€rlig och sĂ€ga att vi faktiskt inte har övat sĂ„ mĂ„nga scenarier dĂ€r det Ă€r skolattack. Vi har pratat mycket om det nu det sista Ă„ret och det har varit en stor utbildning för hela förvaltningen nu i april.
Utbildningen Àr en del i det förebyggande arbete som Motala kommun nu gör. Mannie Gustafsson, samordnare för BrÄMo, berÀttar att de i det arbetet har de fÄtt hjÀlp frÄn Center mot vÄldsbejakande extremism, CVE, som i början av Äret lanserade hemsidan skolattack.se. En sida dÀr information och rÄd om hur det förebyggande arbetet kan göras och som nu skickats ut till samtliga rektorer.
â Den har vĂ€ldigt bra information och hjĂ€lp med kontaktvĂ€gar och bra frĂ„gor och svarsstĂ€llningar som man kan behöva om man Ă€r i skolan och blir lite fundersam, sĂ€ger Mannie Gustafsson.
PÄ skolattack.se finns rÄd om hur man ska göra om skolan blir utsatt för ett attentat. Stort fokus lÀggs Àven pÄ arbetssÀtt för att förebygga att det sker. NÄgot som Daniel Rask ser som det viktigaste arbetet.
â Ofta har det ju varit elever eller tidigare elever som kommit tillbaka till en skola. Och kanske ska hĂ€mnas eller hamnat i nĂ„gon slags extremistiskt tĂ€nkande. DĂ„ gĂ€ller det att ha en beredskap för att upptĂ€cka sĂ„dana beteenden, sĂ€ger Rask.
Som fortsÀtter:
â Jag tror det Ă€r en jĂ€tteviktig grund att eleverna kĂ€nner att skolan Ă€r nĂ„gonting positivt de flesta dagar. Att det finns folk som ser en och som bryr sig. Om det sen uppstĂ„r en situation ska vi ska ha en beredskap för det och det Ă€r bara att konstatera att vi behöver jobba mer med den frĂ„gan.