Motala ökar förebyggande arbete mot skolattacker

Under de senaste Ären har ett flera fall av grövre vÄldsbrott skett pÄ svenska skolor. Nu ökar Motala kommun det förebyggande arbetet ifall nÄgon skola i Motala skulle utsÀttas för en attack.

Daniel Rask, rektor pÄ Zederslundsskolan, berÀttar att de inte övat sÄ mycket för hÀndelse av en skolattack, men att frÄgan diskuterats mycket det senaste Ären.

Daniel Rask, rektor pÄ Zederslundsskolan, berÀttar att de inte övat sÄ mycket för hÀndelse av en skolattack, men att frÄgan diskuterats mycket det senaste Ären.

Foto: Thomas Augustsson

Motala2024-04-25 10:38

I början av mars presenterades utredningen "Skolor mot vĂ„ld". I den föreslĂ„s att det i ett nytt kapitel i skollagen skall skrivas in att det pĂ„ samtliga skolor ska bedrivas arbete för att sĂ€kerstĂ€lla en beredskap för att hantera allvarliga skolsituationer. 

– NĂ„gon form av beredskap finns det krav pĂ„ redan och det har vi haft sedan lĂ„ng tid egentligen, sĂ€ger Daniel Rask, rektor pĂ„ Zederslundskolan nĂ€r han fĂ„r frĂ„gan om det görs nĂ„got sĂ„dan arbete i dag. 

Daniel Rask menar att det Àr viktigt att öva för att vara förberedd pÄ vissa scenarier. "För det inger en form av trygghet."
Daniel Rask menar att det Àr viktigt att öva för att vara förberedd pÄ vissa scenarier. "För det inger en form av trygghet."

Han nĂ€mner att frĂ„gan varit uppe sen skolattacken i TrollhĂ€ttan 2015 och aktualiserades sĂ„ sent som för nĂ„gra veckor sedan i och med skjutningen pĂ„ en skola i Finland. Men att det Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte gjorts sĂ„ mĂ„nga praktiska övningar hur man ska hantera en liknande situation. 

– Vi har oftast fokus pĂ„ utrymning nĂ€r det gĂ€ller brand och sĂ„dant. Jag kan vara Ă€rlig och sĂ€ga att vi faktiskt inte har övat sĂ„ mĂ„nga scenarier dĂ€r det Ă€r skolattack. Vi har pratat mycket om det nu det sista Ă„ret och det har varit en stor utbildning för hela förvaltningen nu i april.

Zederslundsskolan krisplan som sÀger att alla i skolan inte ska gÄ till ett bestÀmt rum vid en krissituation utan till det nÀrmaste rummet.
Zederslundsskolan krisplan som sÀger att alla i skolan inte ska gÄ till ett bestÀmt rum vid en krissituation utan till det nÀrmaste rummet.

Utbildningen Ă€r en del i det förebyggande arbete som Motala kommun nu gör.  Mannie Gustafsson, samordnare för BrĂ„Mo, berĂ€ttar att de i det arbetet har de fĂ„tt hjĂ€lp frĂ„n Center mot vĂ„ldsbejakande extremism, CVE, som i början av Ă„ret lanserade hemsidan skolattack.se. En sida dĂ€r information och rĂ„d om hur det förebyggande arbetet kan göras och som nu skickats ut till samtliga rektorer. 

Mannie Gustavsson, samordnare för BrÄMo, berÀttar att Motala kommun fÄtt hjÀlp av Center mot vÄldsbejakande extremism i sitt förebyggande arbete för att förhindra skolattacker.
Mannie Gustavsson, samordnare för BrÄMo, berÀttar att Motala kommun fÄtt hjÀlp av Center mot vÄldsbejakande extremism i sitt förebyggande arbete för att förhindra skolattacker.

– Den har vĂ€ldigt bra information och hjĂ€lp med kontaktvĂ€gar och bra frĂ„gor och svarsstĂ€llningar som man kan behöva om man Ă€r i skolan och blir lite fundersam, sĂ€ger Mannie Gustafsson. 

Zederslundsskolan har, precis som flera andra skolor inget högtalarsystem som kan anvÀndas för att varna om nÄgot skulle ske. Rektor Daniel Rask har istÀllet lagt till all personal i en app sÄ att han kan nÄ samtliga i samma meddelande om det skulle behövas.
Zederslundsskolan har, precis som flera andra skolor inget högtalarsystem som kan anvÀndas för att varna om nÄgot skulle ske. Rektor Daniel Rask har istÀllet lagt till all personal i en app sÄ att han kan nÄ samtliga i samma meddelande om det skulle behövas.

PĂ„ skolattack.se finns rĂ„d om hur man ska göra om skolan blir utsatt för ett attentat. Stort fokus lĂ€ggs Ă€ven pĂ„ arbetssĂ€tt för att förebygga att det sker. NĂ„got som Daniel Rask ser som det viktigaste arbetet. 

– Ofta har det ju varit elever eller tidigare elever som kommit tillbaka till en skola. Och kanske ska hĂ€mnas eller hamnat i nĂ„gon slags extremistiskt tĂ€nkande. DĂ„ gĂ€ller det att ha en beredskap för att upptĂ€cka sĂ„dana beteenden, sĂ€ger Rask.

Som fortsĂ€tter: 

– Jag tror det Ă€r en jĂ€tteviktig grund att eleverna kĂ€nner att skolan Ă€r nĂ„gonting positivt de flesta dagar. Att det finns folk som ser en och som bryr sig. Om det sen uppstĂ„r en situation ska vi ska ha en beredskap för det och det Ă€r bara att konstatera att vi behöver jobba mer med den frĂ„gan. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!