Söktrycket har lÀnge varit dÄligt och direktivet frÄn bildningsnÀmnden Àr att olönsamma utbildningar ska lÀggas ned, förklarar Lena à berg, verksamhetschef inom Motalas gymnasieskolor.
I juni kom spardirektiven inför kommunbudgeten 2018. Nu i oktober har eleverna, via sina förÀldrar, och programmets lÀrare fÄtt veta vad som föreslÄs. FrÄgan avgörs i november dÄ kommunfullmÀktige beslutar om budgeten.
â Sedan jag kom till Carlsund 2007 har det varit dĂ„ligt med sökande till industriprogrammet och det Ă€r extra kĂ€nsligt nĂ€r elevkullarna ocksĂ„ generellt minskar. Vi har idag en behörig elev i Ă„rskurs 3 och 6-7 stycken i vardera ettan och tvĂ„an. Det Ă€r faktiskt nĂ„got bĂ€ttre Ă€n tidigare, men det Ă€r inte det dĂ€r lyftet vi skulle behöva. Vi har ocksĂ„ lagt ned massor med tid pĂ„ förbĂ€ttringar och marknadsföring men utan att det hjĂ€lpt, sĂ€ger Lena Ă berg.
En nedlÀggning till nÀsta höst skulle innebÀra en Ärlig besparing motsvarande tre lÀrartjÀnster eller ungefÀr tre miljoner inom driftbudgeten. Samtidigt, menar Lena à berg, har bildningsförvaltningen hamnat i ett vÀgval dÄ en fortsÀttning dessutom skulle krÀva höga investeringskostnader. En siffra som nÀmnts Àr "cirka 15 miljoner" och skulle avse förnyelse av en maskinpark som det inte investerats i sedan Carlsunds tillkomst i början 2000-talet.
Till hösten i startade ÀndÄ en Ärskurs 1 och under gymnasiemÀssan i Motala nyligen salufördes fortfarande industriprogrammet. Varför?
â Elever var antagna och vi vill inte föregĂ„ nĂ„got. Det hĂ€r Ă€r ju fortfarande ett förslag, svarar Lena Ă berg.
Platser pÄ Dackeskolans industritekniska program i Mjölby Àr vad som i första hand erbjuds Motalas elever om det blir nedlÀggning. Men samtidigt minskar valfriheten. I Motala har man till sista lÀsÄret kunnat vÀlja antingen fördjupning i svetsteknik eller i produkt- och maskinteknik. I Mjölby erbjuds bara svetsalternativet.
â Men vĂ„ra elever kan Ă€ven söka fritt över hela Ăstergötland, sĂ€ger Lena Ă berg
Industrin i Motala har tidigare larmat om bristen pÄ verkstadsutbildade ungdomar och ser det som ett stort kompetensproblem för framtiden. Men Lena à berg tror att det ÀndÄ gÄr att upprÀtthÄlla kontakterna mellan elever och Motalas nÀringsliv.
â Trots att eleverna uttbildas pĂ„ annan ort fĂ„r de gĂ€rna Ă€ven i fortsĂ€ttningen förlĂ€gga sin arbetsplatspraktik till företag i Motala.