Motalaföretag fĂ„r mer Ă€n 100 miljoner – för att reparera tĂ„g

Tio lok kanske lÄter lite. Men för Alstom i Motala Àr det ett service- och underhÄllskontrakt som betyder 100-150 miljoner kronor. Nu samlar Alstom all expertis för underhÄll av Traxxlok i Motala och det kan bli fler jobb.

Alstom har tidigare det tunga underhÄllet för Traxxlok i Motala. Med ett nytt avtal samlar det mer kompetens och kommer göra bÄde det tunga och det lÀttare trafikunderhÄllet för tio lok frÄn Norden.

Alstom har tidigare det tunga underhÄllet för Traxxlok i Motala. Med ett nytt avtal samlar det mer kompetens och kommer göra bÄde det tunga och det lÀttare trafikunderhÄllet för tio lok frÄn Norden.

Foto: Lillian Andersson

Motala2025-03-28 11:34

De Àr stora, Traxxloken som stÄr i Alstoms verkstad. Taken Àr avmonterade, hjulupphÀngningen lika sÄ och hjulen har skickats till Tyskland för byte av lager. Ytterligare delar Àr utmonterade och stÄr pÄ golvet vid sidan av. Det pÄgÄr underhÄllsarbete.

– Detta Ă€r tungt underhĂ„ll. Man stĂ€ller av loket i 4-5 veckor och gör ett stort omfattande upparbetningsarbete, sĂ€ger Per Stridsman, ansvarig för TraxxunderhĂ„llet.

Per Stridsman, ansvarig för underhÄll av de grÄ-gröna Traxxloklen och Alstoms platschef i Motala, Henrik Oreman, ser avtalet för de första tio loken som en start pÄ nÄgot som kan vÀxa. FörfrÄgningarna har redan kommit berÀttar de.
Per Stridsman, ansvarig för underhÄll av de grÄ-gröna Traxxloklen och Alstoms platschef i Motala, Henrik Oreman, ser avtalet för de första tio loken som en start pÄ nÄgot som kan vÀxa. FörfrÄgningarna har redan kommit berÀttar de.


Genom ett helt nytt avtal med det europeiska tÄguthyrningsföretaget Alpha Trains kommer Alstom sköta Àven det löpande lÀtta underhÄllet pÄ samma typ av lok.

– Det innebĂ€r att vi tar över ansvaret för trafikunderhĂ„llet, det kan jĂ€mföras med den enklare servicen pĂ„ bilen dĂ€r man byter olja och kollar dĂ€cken ungefĂ€r.

Stridsman förklarar vidare att loken Àgs av Alpha Trains och hyrs av olika operatörer som kör tÄgen. Varje operatör har normalt ansvar att sköta det löpande underhÄllet.

– Det finns manualer men det blir Ă€ndĂ„ lite olika och sköts pĂ„ olika sĂ€tt. DĂ€rför hade vi en dialog med Alpha Trains om att vi kunde ta ansvar Ă€ven för det. Det innebĂ€r att underhĂ„llet blir lika för alla och operatören bara kör med loken, sĂ€ger Stridsman.

"Vi vet att det finns fler av den hÀr loktypen i Norden och dÀr har vi samtal med fordonsÀgarna", sÀger Per Stridsman om att det nytecknade avtalet endast gÀller tio lok.
"Vi vet att det finns fler av den hÀr loktypen i Norden och dÀr har vi samtal med fordonsÀgarna", sÀger Per Stridsman om att det nytecknade avtalet endast gÀller tio lok.

Nyligen tecknades ett ÄttaÄrigt avtal mellan bolagen. För Alstom betyder det att de samlar kompetensen för hela lokunderhÄllet under samma tak. I kontraktet ingÄr ocksÄ stöd frÄn ett mobilt team för fÀltreparationer och en jourtelefon för förare som behöver teknisk assistans.

Avtalet gÀller tio lok vilket kan tyckas vara vÀldigt lite.

– Absolut Ă€r det sĂ„. Det finns cirka 870 sĂ„dana hĂ€r lok i Europa och de hĂ€r tio gĂ„r i Norden. Det Ă€r lite men det Ă€r en början för oss. Vi vet att det finns fler av den hĂ€r loktypen i Norden och dĂ€r har vi samtal med fordonsĂ€garna, sĂ€ger Stridsman.

Vad Àr ett ÄttaÄrigt avtal för tio lok vÀrt för Alstom i Motala?

– Det rör sig om 100-150 miljoner. Ett sĂ„dant hĂ€r avtal fungerar sĂ„ att kunden betalar en peng per körd kilometer, sĂ€ger Stridsman.

Henrik Oreman Àr platschef i Motala och han ser avtalet som ett steg i en framtida utveckling dÀr det kan bli behov av fler anstÀllda. Kompetens som inte Àr lÀtt att hitta berÀttar han.
Henrik Oreman Àr platschef i Motala och han ser avtalet som ett steg i en framtida utveckling dÀr det kan bli behov av fler anstÀllda. Kompetens som inte Àr lÀtt att hitta berÀttar han.

För Motala krÀver kontraktet inga större investeringar i nulÀget, berÀttar platschef Henrik Oreman, utan det handlar mer om att samla och utveckla kompetens.

– De hĂ€r tio loken Ă€r starten. Det Ă€r det vi klarar med befintlig personal, sĂ€ger han med förhoppningen att det ska vĂ€xa till fler avtal och dĂ€rmed ocksĂ„ behov av mer personal.

– Det tar tid att fĂ„ den hĂ€r typen av avtal men förfrĂ„gningar har vi. Sen hur lĂ„ngt tid det tar innan vi behöver vĂ€xa Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga.

NÀr arbetet inne pÄ verkstaden Àr klart körs tÄgen ut pÄ planen utanför. DÄ tar Felix Duva över för att göra utprovningar och tester sÄ att allt fungerar som det ska innan tÄget ÄtergÄr i trafik.
NÀr arbetet inne pÄ verkstaden Àr klart körs tÄgen ut pÄ planen utanför. DÄ tar Felix Duva över för att göra utprovningar och tester sÄ att allt fungerar som det ska innan tÄget ÄtergÄr i trafik.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!