Motalatrio visar upp sin Chevrolet

Under påskhelgen drar Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping igång och en motalatrio medverkar med sina bilar.

Ford Tudor 1938 med en kompressormatad Cheva 355.

Ford Tudor 1938 med en kompressormatad Cheva 355.

Foto: Anders Törnström

Motala2017-04-12 14:00

Mässan drar igång på långfredagen och håller på fram till annandagen. Man brukar räkna med mellan 500 - 600 utställare och mässan har en lång tradition, i hela 46 år har den varit igång – med start 1971. Runt 80 000 besökare brukar man räkna in varje år.

Det är en ansedd tillställning inte bara i Sverige utan i hela Skandinavien. Även berömda bilbyggare från USA brukar dyka upp.

– Vi vill ju gärna ha de här amerikanska bilbyggarna till mässan, de ger det hela ett lyft, säger pressansvarige Linda Hugosson.

Välkänt rockskägg på plats

I år kan man även erbjuda ett tungt namn, inte bara i bilbyggarkretsar utan framför allt inom musiken. Det är Billy F Gibbons från ZZ Top. Han visar upp sitt senaste hot rod-bygge tillsammans med gode vännen och den kände bilbyggaren Jimmy Shine som byggt bilen – en rejält taksänkt 3-fönsters Ford Coupe -34, som han skaffade för tio år sedan.

– Att få hit honom är en jättegrej och vi har jobbat länge för att det skulle gå i lås, säger Linda Hugosson. Hon fortsätter:

– Men vi vill betona att han absolut inte är här för att spela utan för att visa upp sitt bilbygge.

Motaladelegation på plats

Det är inte bara musiklegender som visar upp sina bilar på mässan utan även en trio motalabor. Jörgen Emanuelsson tar dit sin Chevrolet Bel Air 1955. Han har haft den i snart ett och ett halvt år och det mesta är ombyggt på bilen. Det är inte första gången den ställs ut. Jörgen medverkade i oktober 2016 på Oslo motorshow.

– Jönköping ska bli kul, det är roligt att få visa upp bilen, säger Jörgen Emanuelsson.

Andreas Fransson har stått för mycket av byggandet på Jörgens Bel Air.

– Det är han som gjort det möjligt. Vi pratar igenom olika detaljer och bollar med varandra, säger en mycket nöjd Jörgen Emanuelsson.

Bygga om bilen till vad den är idag är inget man gör i en handvändning.

– Ungefär 200 timmar har lagts ner på bilen, säger Andreas. Och tillägger:

– Vi har byggt mycket utefter motorn.

Bilen har även luftfjädring. Det ger en väldigt bra åkkomfort men framför allt så går det att få bilen väldigt låg, vilket är eftersträvansvärt för utseendets skull när den ställs ut.

Pontiac med värsta motorn

De övriga i trion som åker ner till Bilsport Performance & Custom Motor Show är Lars-Gunnar Fransson och Magnus Johansson. För Magnus är det första gången han ställer ut sin Pontiac GTO 1970 i Jönköping.

– Den är helt i original, det är bara motorn som är bytt. Nu sitter Pontiacs absolut värsta motor i, den är på 450 hästkrafter, säger Magnus.

Ställt ut bilen har han gjort tidigare. Han var i Västerås förra året och vann då klassen för bilar 1964 - 1973. Vann gjorde han även i Rättvik 2016, då i 70-talsklassen plus Best in Show.

Prisad Ford

Lars-Gunnar Fransson, eller Frasse som han är mer känd som, åker till mässan med sin Ford 1938 Tudor. En bil som endast karossen är original på. Motorn är en kompressormatad Cheva 355 på 540 hästar. Det är inte första gången han ställer ut sin bil. I Askersund, på Car and Bikemeet 2016 vann Frasse andrapris med sin Ford.

– Jag åker inte runt mycket utan håller mig i garaget mest, säger Lars-Gunnar Fransson. Han känner att han är på väg att avrunda med sin Ford Tudor och kanske kommer den att säljas.

– Intresset man har kräver massor av tid och det känner jag att jag inte har, säger han.

Men det är inte för att få priser som trion åker ner över påsken till Bilsport Custom Show.

– Vi åker ner för att känna på den speciella atmosfären som är där nere, avslutar Jörgen Emanuelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om