Rickard Andersson och Angelica Sandberg startade webbutiken thefashionroom.se med försäljning av inredning 2015 och öppnade en butik 2016 i Motala. De växte snabbt och vid #modig-konferensen 2016 fick de pris för ”Årets digitala insats”. Företaget började sin verksamhet genom att sälja specialgjorda posters med texter och bilder via internet. Nytt sedan bara några veckor tillbaka är att de säljer barnkläder av organiska material.
Det har gått fortsatt bra för Fashionroom. Numera jobbar tre personer på företaget och fler under högsäsong. De planerar att utöka öppettiderna inom kort och målet är att så småningom starta flera butiker i andra städer, även om webbutiken fortfarande är störst.
De ser inga nackdelar med att verksamheten finns på Dynamovägen, en bit från centrum. Rickard tror att många är villiga att ta bilen för att köpa inredning. Samtidigt vill de att fler ska hitta till butiken och försöker locka med till exempel mingel.– Vi vill satsa mer lokalt, säger Rickard.
Han tycker också om att ha en direkt kundkontakt. Och vissa kunder vill, så att säga, ha lite närkontakt med varan de ska köpa.
– Kunder som beställer via webben vet oftast vad de vill ha. I butiken kan kunden känna och se på varan bättre än via webben, säger Rickard.