Nu är bussdepån för 76 miljoner halvt färdig – firades med fest

Arbetet med den nya elektriska bussdepån på Drakvägen har nu nått halvvägs och det firades med en traditionsenlig taklagsfest.

"Det blir skönt att vara på samma plats som bussarna är på idag", säger Karin Bentsen, platschef på Connectbus som ska flytta in i lokalerna första december i år. Horiye Nyhlén, projektledare på Motala kommun till höger i bild.

"Det blir skönt att vara på samma plats som bussarna är på idag", säger Karin Bentsen, platschef på Connectbus som ska flytta in i lokalerna första december i år. Horiye Nyhlén, projektledare på Motala kommun till höger i bild.

Foto: Mikael Grahn

Motala2025-04-25 17:06

Nyheten i korthet

  • Bygget av den nya elektriska bussdepån på Drakvägen i Motala har nått halvvägs och firades med en taklagsfest. Depån, som kommer att innehålla busstvätt, verkstadsplatser och kontorsytor, beräknas vara klar i slutet av november.
  • Projektet, som kostar 76 miljoner kronor, ses som ett steg i Motala kommuns arbete med miljö och energi. Depån har även byggts med säkerhet i åtanke, med betongväggar mellan bussarna för att förhindra spridning vid eventuell brand.
  • Connect Bus, som kör bussarna för Östgötatrafiken, ser fram emot att flytta in i de nya lokalerna.

Byggarbetet med bussdepån startade under hösten 2024 och beräknas vara klar i slutet av november. Därefter ska Connect Bus, som kör bussarna för Östgötatrafiken, flytta in i fastigheten, som kommer innehålla både busstvätt, fyra verkstadsplatser och kontorsytor på en yta av 1300 kvadratmeter fördelat på två plan.

Projektet är beräknat till 76 miljoner kronor och kommer betalas tillbaka till Motala kommun från Östgötatrafiken genom hyror under en 30-årsperiod.

Affärschefen Magnus Welin-Harrström och Roger Jonsson, projektchef på Åhlin & Ekeroth Byggnads AB är nöjda över projektets utveckling hittills. "Vi ligger bra till i tid", konstaterar Jonsson. "Det känns bra att vi kunnat använda många lokala entreprenörer i projektet", fortsätter Welin-Harrström.
Affärschefen Magnus Welin-Harrström och Roger Jonsson, projektchef på Åhlin & Ekeroth Byggnads AB är nöjda över projektets utveckling hittills. "Vi ligger bra till i tid", konstaterar Jonsson. "Det känns bra att vi kunnat använda många lokala entreprenörer i projektet", fortsätter Welin-Harrström.

Horiye Nyhlén är projektledare på Motala kommun och har arbetat med etableringen sedan starten 2021. När hon hälsar alla välkomna till taklagsfesten är hon märkbart glad. Hon ser projektet som ett starkt avstamp i Motala kommuns arbete inom miljö och energi.

– Tills 2030 ska vi arbeta mer med hållbar energi och det här är vår investering på området, säger hon.

Under en rundvandring på området berättar hon om de höga väggarna som skiljer bussarna åt kring byggnaden.

– Det kom fram i vår risk och konsekvensanalys att det finns risker vid en eventuell brand, därav har vi byggt upp betongväggar mellan bussarna för att kunna hindra en eventuell spridning, säger hon.

"Betongväggarna ska begränsa eventuella bränder mellan bussarna", förklarar Horiye Nyhlén, projektledare på Motala kommun.
"Betongväggarna ska begränsa eventuella bränder mellan bussarna", förklarar Horiye Nyhlén, projektledare på Motala kommun.

Karin Bentsen, platschef för Connect Bus, ser fram emot färdigställandet och att lämna de gamla lokalerna som ligger i en närliggande fastighet.

– Det känns bra att kunna vara på samma ställe som bussarna är på idag.

Hon tror den nya bussdepån blir ett lyft för personalen som kommer att arbeta där och utgå ifrån den dagligen.

– Det känns härligt med en ny fräsch lokal och personalutrymmen, säger hon.

Även Östgötatrafiken är på plats och har precis tagit en rundtur i de halvfärdiga lokalerna. De berättar att det varit en lärorik process att vara med i arbetet att helt elektrifiera bussdepån.

På taklagsfesten bjöds det på smörgåstårta och fika för alla involverade Projektledaren Horiye Nyhlén passade på att utbringa en skål för ett väl genomfört arbete hittills.
På taklagsfesten bjöds det på smörgåstårta och fika för alla involverade Projektledaren Horiye Nyhlén passade på att utbringa en skål för ett väl genomfört arbete hittills.

– Det tackar vi Connect Bus för. Vi hade inte som krav vid upphandlingen att få helt elektrifierade bussar men när de vann upphandlingen och gav oss de möjligheterna hjälpte det oss framåt, säger Johan Wilander, avtalsansvarig för bussavtal på Östgötatrafiken.

Ann Sofie Törnqvist, chef för avtalsförvaltningsgruppen på Östgötatrafiken, inflikar att kunskapen de skaffat sig nu kommer att underlätta när nya bussar till kollektivtrafiken i Linköping och Norrköping ska upphandlas 2030.

Horiye Nyhlén, projektledare på Motala kommun och Karin Bentsen, platschef på Connectbus går en rundtur i den halvfärdiga lokalen.
Horiye Nyhlén, projektledare på Motala kommun och Karin Bentsen, platschef på Connectbus går en rundtur i den halvfärdiga lokalen.
Karta: Drakvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!