Anneli Stolt informerades sjÀlv för nÄgon vecka sedan av kultur- och fritidschef Hanna Gruffman. Att bildningsnÀmnden har som förslag att lÀgga ner musikrörelsen El Sistema frÄn och med nÀsta höst.
I förra veckan var det Stolts tur att berÀtta för sina medarbetare, en information som tog hÄrt pÄ personalen. Men inte heller hon förstÄr skÀlet till nÀmndens förslag.
â Vi har inte fĂ„tt del av nĂ„gra underlag, vad det hĂ€r Ă€r sprunget ur. Det kom som en total överraskning, sĂ€ger Anneli Stolt.
El Sistema startade i Motala 2014. Sedan 2016 gÄr verksamheten under kommunala Kulturskolan. Personalen som aktivt jobbar mot sju förskolor och tvÄ grundskolor, Marieberg och EkenÀsskolan, framhÄller hur mycket arbete som har lagts ner för att vara dÀr man Àr i dag. 500 barn i veckan fÄr ta del av El Sistemas pedagogik, dÀr man fÄr vara en del av sÄng och musik, orkester och kör. Undervisningen Àr obligatorisk frÄn fem Ärs Älder, upp till Ärskurs tvÄ. I trean fÄr barnen sjÀlva vÀlja om de vill fortsÀtta.
â Vi skulle snarare behöva bygga ut verksamheten istĂ€llet för att lĂ€gga ner. Det hĂ€r förslaget gĂ„r helt emot att vi ska investera i alla barn - att vara en skola för alla, sĂ€ger pedagogen Anna VĂ„rdstedt.
Nio personer jobbar med El Sistema i Motala, parallellt med arbete pÄ Kulturskolan. Totalt hotas nu sex tjÀnster.
Claes Tilly har undervisat skolelever i brass i sju Är.
â Jag kan se hur de hĂ€r barnen har utvecklats pĂ„ mĂ„nga plan. De Ă€r duktiga pĂ„ sina instrument men Ă€ven pĂ„ att samarbeta med andra och jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att det kommer att hjĂ€lpa dem i framtiden, sĂ€ger han.
Flera av hans kollegor hÄller med om att det handlar om sÄ mycket mer Àn bara möjligheten att fÄ lÀra sig att spela ett instrument, dÀr man Àven fÄr lÄna hem ett som sitt eget.
El Sistema beskrivs som en plattform för gemenskap och en möjlighet att komma in i samhÀllet för mÄnga barn. Det Àr ocksÄ en fortsatt vÀg vidare till Kulturskolan, som mÄnga kanske aldrig hade upptÀckt annars, menar pedagogerna.
Tack vare statliga medel, som verksamheten fÄtt för olika satsningar, har barn och Àven vÄrdnadshavare fÄtt följa med pÄ bÄde studiebesök och konserter pÄ andra platser i landet.
I de planerade besparingarna tror inte flera av pedagogerna att politikerna ser helheten.
â Att vi bygger sĂ„ mycket broar och nĂ€tverk, sĂ€ger Anna VĂ„rdstedt, som sökte sig till verksamheten frĂ„n Linköping.
Kulturskolans chef lyfter ocksÄ kompetensen hos pedagogerna, att alla Àr behöriga och brinner för sina arbeten.
â Det hĂ€r Ă€r ingen verksamhet som man halkar in i pĂ„ ett bananskal, utan för att man vill jobba hĂ€r, sĂ€ger Anneli Stolt.
Ăven Fredrik Andersson framhĂ„ller allt arbete och investeringar som gjorts under de nio Ă„r El Sistema har funnits i Motala. Att bygga upp verksamheten har tagit lĂ„ng tid, menar han. Att rasera skulle gĂ„ snabbt.
â Rycka mattan gĂ„r pĂ„ en sekund.
Fiffi Olsson, som jobbar med barn i förskolan, blir mÀrkbart rörd nÀr vi pratar om framtiden. Fiffi berÀttar att hon möter smÄ barn som redan kan flera av sÄngerna i undervisningen och som ser fram emot att fÄ fylla fem, för att fÄ bli en del av sammanhanget som El Sistema stÄr för.
â Det Ă€r svĂ„rt att veta vad vi ska göra nu, sĂ€ger hon.
Claes Tilly Àr beslutsam nÀr han sÀger:
â Det hĂ€r Ă„ret ska bli det absolut bĂ€sta, "for the kids".