I december kom besked frÄn regeringen att gymnasieskolorna Äter skulle gÄ över till distansundervisning. Detta skulle gÀlla fram till den 24 januari. I veckan kom nya besked om att rekommendationen förlÀngs, men justeras. Det innebÀr att staten önskar att undervisningen bedrivs som en kombination av fjÀrrundervisning och undervisning i skollokalerna frÄn den 25 januari och fram till 1 april.
I Motala ledde de nya beskeden till ett möte under fredagen. Resultatet dÀrifrÄn Àr att man Ànnu inte Àr redo att lÀmna besked exakt om hur distans- och nÀrundervisningen ska fungera i kommunen. DÀrför kommer gymnasieeleverna Àven under nÀsta vecka att fÄ undervisning via sina datorer hemma.
â Vi jobbar pĂ„ att hitta lösningar. Under mĂ„ndag och tisdag kommer man att fortsĂ€tta planeringen för hur partiell distansundervisning ska se ut. Under onsdagen kommer det sedan att komma ut information om hur vi ska göra frĂ„n och med veckan efter, alltsĂ„ frĂ„n den 1 februari, sĂ€ger bildningschef Per-Arne Sterner.
Det man ska titta pÄ under nÀsta vecka Àr enligt Per-Arne Sterner vilka klasser, program eller Ärskurser som har störst behov av att deras undervisning bedrivs i skolans lokaler.
Vad kommer ni att vÀga in dÄ?
â Det finns en rad faktorer. Det kan exempelvis vara att det finns ett behov för eleverna i Ă„rskurs 3 att vara pĂ„ plats eftersom de Ă€r pĂ„ vĂ€g att avsluta sin utbildning och dĂ€rför kan behöva extra stöd för att klara sin examen. Men det kan ocksĂ„ handla om att man behöver kunna vara pĂ„ plats för vissa praktiska moment, sĂ€ger han.
Ăr tanken att vissa klasser Ă€r pĂ„ skolan hela tiden eller kan det variera sĂ„ att man har vissa lektioner sker i skolan och andra hemma?
â Det kan bli lite olika lösningar, sĂ€ger Per-Arne Sterner.
Hur mÄnga elever som kan finnas pÄ plats pÄ respektive skola Àr Ànnu inte beslutat. En annan faktor som spelar in i planeringen Àr att det ocksÄ mÄste bli en drÀglig arbetssituation för lÀrarna pÄtalar bildningschefen.
â Det innebĂ€r ju en extra arbetsmiljöbelastning pĂ„ dem att ha nĂ„gra lektioner pĂ„ plats och nĂ„gra pĂ„ distans. DĂ€rför Ă€r det viktigt att vi gör det hĂ€r arbetet tillsammans med personalen och de fackliga. Det gĂ€ller bĂ„de pĂ„ grupp- och individnivĂ„, sĂ€ger han.
Den planering som nu görs ska sedan gÀlla fram till pÄsklovet.