I våras tog kommundirektörens ledningsgrupp beslut om att arbeta med Motala kommuns arbetsgivarvarumärke. Startskottet blir fyra workshops nästa vecka, då man vill ta reda på vad uppåt 240 medarbetare tycker om att jobba inom verksamheten och hur det kan bli bättre.
– Vi ser det som ett ypperligt tillfälle att stärka oss och hitta förbättringsområden, säger kommundirektör Peter Ingesson.
Motala kommun behöver jobba med sin självbild, menar han. Dels för att bli en konkurrenskraftig och attraktiv arbetsgivare när det ska rekryteras nya medarbetare. Dels för att befintlig personal ska trivas och stanna kvar.
Dialogtillfällena blir ett sätt att snappa upp idéer och synpunkter som kan användas både i extern marknadsföring och för att stärka verksamheten internt.
– Det här ska inte bara vara någonting som ledningen har bestämt utan förankras i verksamheten och vara någonting som medarbetarna kan stå bakom, säger Peter Ingesson.
Redan till årsskiftet ska strategin och budskapet vara framarbetat och redo att börja kommuniceras via exempelvis rekryteringsannonser, mässor och övrigt kommunikationsmaterial.