Det var i september 2012 som Motalaborna skulle flyga från Rijeka till Stockholm. Men på flygplatsen fick de beskedet att avgången var inställd. Paren blev då skjutsade och lämnade på en busstation varifrån de fick planera sin hemresa själva.
Av anmälan till Allmänna reklamationsnämnden framgår att tåg var enda alternativet till färdmedel, något som tog totalt två dygn och innebar en merkostnad på mellan 7 000-10 000 kronor per par.
Ryanair har betalat ut mellan 500-700 kronor per person. Bolaget motsätter sig kraven från resenärerna om ersättning och menar att flygningen ställdes in på grund av "ogynnsamma väderförhållanden".
Rätten till ersättning kan falla bort om flygbolaget kan påvisa att ett inställt flyg beror på "extraordinära omständigheter" som inte hade gått att undvika. Men enligt Allmänna reklamationsnämnden har Ryanair, i det här fallet, endast åberopat ett utlåtande från det egna bolaget. Någon opartisk utredning kring väderförhållandena gjordes inte vilket innebär att de inte kan hänvisa till väderomständigheterna.
Enligt dem ska resenärerna ha valt att inte bli ombokade till en annan flygning varpå endast en återbetalning av biljettpriset gjorts.
Resenärerna själva menar att de inte erbjöds någon ombokning. Med bakgrund till att de lämnades strandsatta på en busstation har Ryanair inte kunnat uppvisa motsatsen. Därför menar nämnden att en ersättning av merkostnaderna ska bifallas.