Skola för skola: sÄ mÄnga blev gymnasiebehöriga

Andelen elever som blev behöriga till gymnasiet har sjunkit i Motala. SÄ hÀr var lÀget skola för skola och de hÀr ÄtgÀrderna fokuserar man pÄ.

SÄ stor andel elever blev behöriga till yrkesprogram pÄ gymnasiet - skola för skola. För Karin Boye fanns enbart statistik över 2019 och 2020.

SÄ stor andel elever blev behöriga till yrkesprogram pÄ gymnasiet - skola för skola. För Karin Boye fanns enbart statistik över 2019 och 2020.

Foto: Lina Handberg

Motala2020-10-22 18:00

Södra skolan

Andelen 9:or som blev behöriga till yrkesprogram 2016: 73%, 2017: 69%, 2018: 76%, 2019: 76%, 2020: 82%

Rektor Mikael Rehnstrand menar att det Àr svÄrt att jÀmföra mellan Är eftersom det Àr olika elever, men att de legat runt 75 procent Àr han lÄngt ifrÄn nöjd med dÄ mÄlet Àr att alla elever ska nÄ behörighet.

– Det innebĂ€r ju att vi har en grupp pĂ„ runt 25 procent som inte nĂ„r behörighet, sĂ€ger han.

Årets resultat vĂ„gar han inte beteckna som en uppĂ„tgĂ„ende trend. Han menar att det behövs fler Ă„r av uppĂ„tgĂ„ende resultat.

– Vi arbetar med en ordentlig analys av vad som behöver göras. En del handlar om studiero och trygghet som definitivt ett förbĂ€ttringsomrĂ„de, sĂ€ger han.

En koncept som nu införts pÄ Södra skolan Àr rutiner för vad som hÀnder om reglerna inte följs.

– Om det inte rĂ€cker med en tillsĂ€gelse frĂ„n lĂ€raren i klassrummet sĂ„ fĂ„r man gĂ„ ut och prata med en annan vuxen. Sedan kan man fĂ„ komma tillbaka. Med den hĂ€r lösningen minskar vi tiden som lĂ€rarna fĂ„r lĂ€gga pĂ„ att hĂ„lla ordning och prata med elever som inte sköter sig, sĂ€ger Mikael Rehnstrand.

Han förklarar ocksÄ att skolan blivit mer noga med att anmÀla alla typer av krÀnkningar av elever till bildningsnÀmnden, nÄgot som verksamheten mÄste göra enligt skollagen.

Mariebergsskolan

Andelen 9:or som blev behöriga till yrkesprogram 2016: 100%, 2017: 80%, 2018: 81%, 2019: 84%, 2020: 83%

Helena Mellberg, rektor, pÄtalar att statistiken kan variera beroende pÄ hur mÄnga elever den baseras pÄ. Hon konstaterar vidare att skolan i dag har stora utmaningar.

– Verkligheten i dag Ă€r att det finns unga med lĂ„ngvarig psykisk ohĂ€lsa. Vi ska alltid ha full behörighet som mĂ„l, men det finns elever som mĂ„r sĂ„ psykiskt dĂ„ligt att man inte nĂ„r behörighet, sĂ€ger hon.

En vÀg framÄt kan dÄ vara en anpassning dÀr man behÄller kÀrnÀmnena samt ytterligare fem Àmnen, men dÀr eleven inte mÄste lÀsa alla 17.

– Sedan jobbar vi mycket med motivationen och att stĂ€rka elevernas framtidstro, sĂ€ger Helena Mellberg.

SkolgÄrda skola

Andelen 9:or som blev behöriga till yrkesprogram 2016: 92%, 2017: 90%, 2018: 81%, 2019: 84%, 2020: 83%

Även SkolgĂ„rdas rektor Annelie LinnĂ©r menar att hemmasittare Ă€r en förklaring till behörighetsstatistiken.

– De elever som Ă€r pĂ„ skolan de kan vi ge stöd och dĂ„ lyckas de ocksĂ„ bra, sĂ€ger hon.

De har i Är gjort ett omtag gÀllande elever med omfattande frÄnvaro och Àndrat sina rutiner för att gÄ in med insatser Ànnu tidigare Àn vad man gjort förut.

– Parallellt med det har vi arbetat med ökad studiero och trygghet för att anpassa skolan sĂ„ att man ska mĂ„ bra nĂ€r man Ă€r pĂ„ plats, sĂ€ger Annelie LinnĂ©r.

AnvÀnder ni hemundervisning?

– Ju mindre tid man Ă€r i skolan desto sĂ€mre gĂ„r det. Med hemundervisning kan det bli en negativ spiral dĂ€r man blir mer och mer isolerad, sĂ€ger hon.

HĂ€llaskolan, Borensberg

Andelen 9:or som blev behöriga till yrkesprogram 2016: 100%, 2017: 73%, 2018: 90%, 2019: 92%, 2020: 89%

Rektor Stephan Wanström pÄpekar att det pÄverkar vilka kunskaper som eleverna har med sig till högstadiet, men ocksÄ vilka insatser som HÀllaskolan gör för att hela tiden anpassa sig verksamhet efter de elever som gÄr dÀr just det Äret.

– Resultaten gĂ„r upp och ner, men jag tror att man ska minska de gapen om man i organisationen snabbt stĂ€ller om och anpassas undervisningen och skolan efter den aktuella elevgruppen. Vi ska jobba likvĂ€rdigt, men det betyder inte att vi ska jobba likadant. Det skulle bli fruktansvĂ€rt orĂ€ttvist, sĂ€ger han.

IstÀllet menar Stephan Wanström att det handlar om att anpassa efter varje enskild elevs behov. DÀrför har han infört resultatuppföljningar dÀr man tvÄ, tre gÄnger per termin gÄr igenom alla klasser pÄ individnivÄ.

– Det Ă€r ett stort merarbete för oss, men det blir ett mervĂ€rde för eleven nĂ€r vi kan anpassa efter just den individen, sĂ€ger han.

Hur individanpassar man i en klass med 25 elever?

– Det finns en myt om att man ska lĂ€gga undervisningen pĂ„ en c-nivĂ„, men dĂ„ har man tappat ett stort antal elever direkt. DĂ€rför mĂ„ste man veta elevernas behov. Och nĂ€r vi gör en anpassning för en elev sĂ„ Ă€r det ofta nĂ„got som gynnar flera. DĂ„ behöver man inte göra anpassningar pĂ„ individnivĂ„ men det blir Ă€ndĂ„ en individuell anpassning, sĂ€ger Stephan Wanström.

Zederslund

Andelen 9:or som blev behöriga till yrkesprogram 2016: 84%, 2017: 83%, 2018: 87%, 2019: 90%, 2020: 79%

JÀmförelsen mellan Ären gÀller inte samma elever pÄtalar rektor Anna Malmgren. Hon pÄtalar ocksÄ att ingen vet hur pandemin pÄverkat Ärets siffror.

– Vi hade under mars och april en högre frĂ„nvaro bland elever och personal pĂ„ grund av pandemin. Det kan ha pĂ„verkat att det inte alltid funnits ordinarie pedagoger pĂ„ plats, sĂ€ger hon.

Generellt vad gÀller mÄluppfyllelsen har Zederslund jobbar hÄrt med nÀrvaron, erbjudit lÀxlÀsning och satsar mycket pÄ lovskola.

– Intresset för de extra dagarna har varit stort. Det har kommit cirka 20-40 elever vid dessa tillfĂ€llen, sĂ€ger Anna Malmgren.

Har det haft effekt?

– Ja, absolut. Att under dessa dagar fĂ„ fokusera pĂ„ ett Ă€mne innebĂ€r att det blir ganska mĂ„nga undervisningstimmar i det Ă€mnet. Sedan Ă€r det inte sĂ€kert att man Ă€ndĂ„ nĂ„r Ă€nda fram, men vi ser verkligen att eleverna utvecklas, sĂ€ger hon.

Karin Boye skolan, friskola

Andelen 9:or som blev behöriga till yrkesprogram 2019: 93%, 2020: 95%

Rektor Berit Olsson konstaterar att deras siffror ligger bra, men tillÀgger att deras mÄl Àr att alla ska bli behöriga och dÀr Àr det ibland svÄrt att nÄ Ànda fram.

– En del elever kan behöva lite lĂ€ngre tid pĂ„ sig att nĂ„ behörighet. Man Ă€r inte alltid fĂ€rdig i sitt tĂ€nk i exempelvis matematik, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– DĂ€rför har vi lovskola dĂ€r vi samlar elever som fĂ„r möjlighet att jobba med sĂ„dant som de kanske ligger efter med eller dĂ€r man behöver en extra genomgĂ„ng. Det kan vara skönt för eleverna att fĂ„ en sĂ„dan chans att komma i fas.

Ert resultat för i Är Àr betydligt bÀttre Àn kommunens generella pÄ 83 procent. Varför Àr det sÄ?

– Det kan vara en mĂ€ngd olika saker som pĂ„verkar, men det spelar ju roll vad de eleverna som man fĂ„r har för kunskaper med sig frĂ„n början, sĂ€ger Olsson.

– VĂ„rt mĂ„l Ă€r alltid att nĂ„ 100 procent, men vi nĂ„r inte alltid dit. Samtidigt Ă€r det viktigt att vi sĂ€tter rĂ€ttvisa betyg. Om vi sĂ€tter E pĂ„ en elev som inte nĂ„tt dit sĂ„ blir det ju jobbigt nĂ€r han eller hon kommer till gymnasiet och inte har de kunskaper som vi sagt. Det blir helt galet.

>>> LÄS MER PÅ NÄSTA SIDA

Behörig till yrkesprogram

För att bli behörig till ett yrkesförberedande gymnasieprogram krÀvs godkÀnda betyg i svenska/svenska som andrasprÄk, engelska, matematik och minst fem andra Àmnen frÄn grundskolan.

Med dagens betygsystem Àr A-E godkÀnda. F representerar ett icke-godkÀnt betyg. Om det saknas betygsunderlag, exempelvis pÄ grund av hög frÄnvaro sÀtts ett streck.

För elever som inte blir behöriga till ordinarie gymnasieprogram finns introduktionsprogrammet. DÀr kan man dock inte fÄ ut nÄgon examen.

Karta: HĂ€llaskolan
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!