Stor satsning i Motala – nu går alla bussar på el

Nu minskar buller och avgaser i Motala när de nya bussarna rullar ut med batterier – osläckbara men ekonomiskt lönsamma.

I den nya depån står elbussarna på två rader, med 14 respektive 18 i varje rad. Om alla bussar laddar samtidigt från tomt till fullt tar det sex timmar.

I den nya depån står elbussarna på två rader, med 14 respektive 18 i varje rad. Om alla bussar laddar samtidigt från tomt till fullt tar det sex timmar.

Foto: Elna Lundgren

Motala2024-09-03 13:13

Under måndagsmorgonen bytte Motalas kollektivtrafik skepnad när glänsande bussar drivna på el rullade ut i såväl stadstrafik som trafik på landsbygden.

undefined
I måndags morse 05.10 gick första elbussen i Motala.

– Det här blir ett rejält lyft för de som väljer att åka kollektivt, säger Mark Henriksson (M), kommunalråd i Motala kommun.

Elias Georges (S), oppositionsråd i Motala kommun, håller med: 

– Förhoppningsvis ökar det resandet med kollektivtrafiken. 

undefined
Mark Henriksson (M), kommunalråd, Elias Georges (S), oppositionsråd, Marcus Landenmark, trafikområdeschef för Connect, samt Magnus Flogbro, busschaufför för Connect.

Magnus Flogbro är en av chaufförerna bakom de moderna instrumentbrädorna.

– Jag har inte hunnit bekanta mig jättemycket med elbussarna, men jag har kört mindre turer i Mjölby och Ödeshög. Det är bekvämt och har fungerat bra så här långt, ljudlöst. 

Tystnaden kan göra miljön lugnare, men samtidigt blir det svårare att upptäcka ankommande bussar. Jimmy Johansson, trafikchef på Östgötatrafiken, tror dock inte att det behöver innebära ett problem:

– De är mycket tystare men det blir ett visst ljud när bussarna rör sig. Så jag tror inte att det ska vara ett problem att man inte uppfattar att bussen kommer.

– Ja, det sitter en liten högtalare utanpå bussen som gör ett visst ljud. Sedan har vi utrustat de här bussarna med så kallad spårvagnsplinga, så man kan snälltuta, förklarar Marcus Landenmark, trafikområdeschef för Connect.

undefined
Brandväggar är uppsatta i mitten av bussraden, för brinnande batterier går inte att släcka. Istället används kyla och begränsning av spridningen. Förutom brandväggen begränsas branden av att de bussar som inte brinner dras bort från platsen.

Finns det andra risker med att byta till trafik med elbussar?
– Det är en bransch och en teknik som är under stark utveckling. Det här kommer byggas med hänsyn till de säkerhetskrav som finns naturligtvis. Skulle det vara så att det är någonting som inträffar så har vi andra depåer också som har mycket nytt, säger Jimmy Johansson. 

Mark Henriksson (M) trycker på att riskerna ska ses ur ett större perspektiv.

– Vi befinner oss i en osäker omvärld. Men om elnätet skulle angripas så tänker jag att vi har många andra problem inom många sektorer, kommunala som regionala. 

undefined
I den nya depån står elbussarna på två rader, med 14 respektive 18 i varje rad. Om alla bussar laddar samtidigt från tomt till fullt tar det sex timmar.
undefined
Bussarna kan köra runt 30-40 mil innan laddning, beroende på vägar och väder, men generellt kommer de behöva laddas en eller två gånger per dygn.

Det tar cirka sex timmar att ladda upp Motalas samtliga elbussar från tomt till fullt, och därefter beräknas de kunna köra mellan 30 och 40 mil, beroende på bland annat temperatur och passagerarantal.

Hur ofta behöver de laddas?

– En till två gånger per dygn räknar vi med, beroende på hur långt de kör, svarar Marcus Landenmark.

Är det någon förändring från tidigare bussar?

– Om du utgår från traditionella bussar så behöver de ju också tankas varje dag. Det som är bra här är att du kan anpassa laddningen till när på dygnet det är billigare med el, säger Marcus Landenmark. 

Ett bussbatteris livstid beräknas vara åtta till tio år. 

undefined
Successivt lämnar Östgötatrafiken i Motala förbränningsmotorerna bakom sig, när den eldrivna trafiken tar över.
Karta: Bussdepån Motala
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!