TrotjÀnare lyftes bort efter 50 Är

Under torsdagsförmiddagen lyftes det tungt i hamnen i Motala. Göta kanals bÄda slusspar har efter 50 Är gjort sitt och lyftes bort. NÄgon gÄng i februari ska de nya vara pÄ plats.

NU Àr slussporten klar för lyft.

NU Àr slussporten klar för lyft.

Foto: Anders Törnström

MOTALA2017-10-19 18:30

Upprustningen av Göta kanal har pÄ senare tid varit omskriven efter statens satsning pÄ totalt 500 miljoner pÄ utgrÀvning av slussar och förstÀrkningar av pirer och strandskoningar enligt projektet "Göta kanal 2.0". Slussbytet i Motala skulle dock ha blivit av ÀndÄ. Det följer den ordinarie underhÄllsplanen.

– Vi byter tvĂ„ slusspar per Ă„r och nu fick det bli de hĂ€r tvĂ„ som inte setts över sedan 1967. Nu Ă€r det meningen att de nya ska hĂ„lla i Ă„tminstone 30-40 Ă„r till, sĂ€ger kanalreperatör HĂ„kan Hultkrantz.

Det tog hela förmiddagen att först lösgöra gjutjÀrnöverstyckena och sedan lyfta bort de fyra 6,5 ton tunga portarna i furu. GjutjÀrnet sparas till kommande slussar, men de gamla furuportarna finns det ingen mer anvÀndning för.

– Vi bygger nya i Berg i tryckt furu och de kommer dessutom att fĂ„ gjutjĂ€rnramar, det saknades pĂ„ de gamla, sĂ€ger HĂ„kan Hultkrantz.

NÄgon gÄng i mars-april ska de nya portarna vara pÄ plats. Under tiden Àr kanalvattnet mellan portarna provisoriskt uppdÀmt och kanalbolaget utnyttjar torrlÀggningen till rensning av botten och allmÀn översyn av slussbassÀngen.

De nya portarna och allt arbete omkring Àr en affÀr pÄ ungefÀr tvÄ miljoner för Kanalbolaget.

Gamla kanalbron var periodvis avstÀngd för biltrafik under torgdagens arbete. Enligt HÄkan Hultkrantz ska det inte behöva bli nÄgra fler olÀgenheter kring bron förrÀn i vÄr dÄ det Àr dags för pÄlyft.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om