Vi gjorde några nedslag hos olika branscher i stan för att kolla vilken ekonomisk betydelse eventet hade för deras verksamhet.

Dani Eid, Tre Lyktor:

– Tävlingarna är något väldigt positivt, nåt annat kan man inte säga. Varor som godis och chips, dricka och snus, går det allt lite extra av men den absolut största ökningen märker vi av i pizzerian. Vi har väldigt många utkörningar till IFK Motalas camping under hela festivalen och skulle det vara så att regnet hänger i luften, då får vi istället en välbesökt servering.

Artikelbild

| Caroline Andersson, Biltema bakom en av storsäljarna till årets festival.

Caroline Andersson, avdelningsansvarig, Biltema:

– Nog blir det skjuts på det, inte minst om vädret är bra. Grejer som campingstolar, partytält och grillar med tillbehör blir det väldigt stor åtgång på då. När det gäller reservdelar till deras tävlingsbilar rör det sig främst om så kallade "förbrukningsartiklar", till exempel tändstift, fördelarlock, rotor och avgasdetaljer, delar som måste bytas lite oftare än andra. Självklart är det kanon!

Linda Wärn, Willys:

– Juli är en månad då det normalt går ned lite i försäljningen, därför blir skillnaderna ganska tydliga när festivalen drar i gång. Fikabröd, kött, grillkol och diverse picnickmat är tydligen väldigt populärt, likaså läsk och öl. Jag kan inte påstå att vi får några direkta toppar under veckan på grund av festivalen, flödet känns ganska konstant under samtliga fem dagar.

Artikelbild

| Linda Wärn, Willys, laddar upp med läsk, något som säljer bra de här dagarna.

Johan Rahm, museichef, Motormuséet:

– Alla event i stan är bra, de lyfter handeln. Nu är det lite för tidigt för att summera årets festival för vår del, publik och tävlande är väldigt orörliga under veckan och hittar hit först under helgen. Men tittar vi på tidigare år så finns det bara positiva saker att säga. Antalet museibesökare ökar och då självklart även matgästerna hos Restaurang Nostalgi. Men juli är överlag en mycket bra månad för oss.

Artikelbild

| Johan Rahm, Motormuséet, väntar sig en ökning av besökare under helgen.

Therese Samuelsson, föreståndare, Shell/7-eleven:

– Folkracefestivalen innebär att vissa varor måste det beställas hem extra mycket av. Det gäller bland annat korv, dricka och smörgåsar. Sen har vi naturligtvis en god försäljningsökning även på drivmedel och olja. Det är ett bra flöde under hela festivalveckan men mest blir det att göra under kvällarna. Vi ligger nog bra till, rent geografiskt.