Attendo har sagt upp sitt avtal med Motala kommun och verksamheten ska ha upphört till årsskiftet. Företaget anger som orsak att man inte ser några långsiktiga tillväxtmöjligheter i Motala och att man även sett exempel på osund konkurrens.

– Kunden måste vara mera aktiv för att kunna välja en annan utförare än kommunen. Med dagens förutsättningar är det svårt att växa. I Motala har vi också stött på konkurrenter som lockar till sig personal och sedan även kunder på ett otillbörligt sätt. Vi vill inte verka i det klimatet, säger Makan Afshinnejad, presschef för Attendo Skandinavien.

Verksamheten bedrivs av cirka 15 anställda. De tillsvidareanställda kommer att erbjudas omplacering till företagets utbud i Linköping.

Attendos beslut innebär att man också slutar med hushållsnära tjänster i Motala.

Hemtjänstkunderna har informerats av både Attendo och Motala kommun om hur ny utförare kan väljas.

– Vi ska göra vårt bästa för att kunder och medarbetare ska känna trygghet och få stöd i den förändring som sker, säger Makan Afshinnejad.

Motala kommuns äldreomsorgschef Yvonne Holm kan inte avgöra hur kommunen påverkas så länge det är okänt hur många som väljer kommunen som utförare. Och hur fort man sedan kan ta sig an nya uppdrag beror på hur omfattande den beviljade insatsen är.

– Men inom några dagar bör vi klara det, säger Yvonne Holm.

Kommunen har tidigare även akut lyckats lösa uppdykande hemtjänstbehov. Det skedde förra hösten då man efter luftfaktureringar omedelbart fick säga upp avtalet med ett företaget med ett 50-tal kunder. Då kunde man hitta nya utförare inom två veckor.