Det är specialpedagogen Eva-Lena Rehn som är matte till hundarna. Hon berättar att detta med läshund har sitt ursprung i USA. För barn som har lässvårigheter. Något som stärker självkänslan, är avslappnande och man blir bekräftad. Hundens roll i det hela är att vara hund, vara ett stöd.

– Att hjälpa mig att skapa en relation med barnen. Det blir mycket lättare när man har en isbrytare, så att säga, kommenterar Eva-Lena tanken bakom projektet på Råssnässkolan i Motala.

Lisa och Leia gör sitt men vad har du för roll, Eva-Lena?

Artikelbild

| Randy Axerud Harder går i klass 3A på Råssnässkolan och läser med pedagoghundarna Lisa och Leia och specialpedagogen Eva-Lena Rehn.

– Jag är specialpedagog, så min roll är också viktig. Stötta och pusha barnen så de tycker det är kul med läsning. Att få dem att övervinna sina blockeringar. Komma ur dem och slappna av. Tar man bort hundarna och säger åt barnen att de ska få gå till en tant och läsa, i ett rum. Nej, det skulle inte komma någon. Jag har jobbat med det här på heltid i ungefär två år.

Det är fjärde veckan som projektet pågår på Råssnässkolan. Något som både Eva-Lena och rektor Ilona Lokka hoppas ska fortsätta.

– Jag har tidigare arbetat med Eva-Lena och nu när vi hade pengar till en sån här satsning så kände jag att vi nu måste lyfta tanken kring pedagoghundar in i skolan. Redan efter första tillfället har jag fått oerhörd positiv feedback ifrån mina lärare. De säger att eleverna kommer tillbaka till klassrummet med stora leenden och att de inte kan sluta prata om att de fått läsa för hundarna. Till och med föräldrar har hört av sig och berättat att barnen inte kan sluta prata om detta, säger Ilona Lokka.

Det är ett antal utvalda elever som deltar i projektet, för att utveckla läsningen. Att läsa för ett djur blir en annan sak än att läsa för en vuxen. Att hundarna faktiskt arbetar när de till synes ligger avslappnande intygar Eva-Lena. Det är helt enkelt deras sätt att jobba med barnen, att vara lugna, vara nära och det är både Lisa och Leia i sin kontakt med eleverna som kommer och läser i ungefär 20 minuter åt gången.

Artikelbild

| Milton Saeteråsen, Leia, Lisa och Eva-Lena Rehn tar en liten paus i läsandet.

– Om man stakar sig lite i början, så sitter man en stund och klappar, någon minut eller två. Sedan börjar man läsa mycket bättre. Fast man inte tänker på det själv utan då slutar man att staka sig. Då blir man lugn och behaglig, berättar Eva-Lena om hur hund/elevkontakten brukar te sig vid lästillfällena.

Först ut för dagens lässtund är Milton Saeteråsen som går i klass 3A.

Artikelbild

| Specialpedagog Eva-Lena Rehn.

– Det här är roligt och så är de gulliga också, säger Milton om sina fyrbenta läskompisar.