En av många samarbetspartners med AB Göta kanalbolag är Pontus Björsner och hans Göta Kanal Charter som nu invigt sin eldrivna hyrcharterbåt Caspian af Vadstena.

– Han är en viktig del i Destination Göta kanal och visar att nu har vi elbåtar här. Vi har hjälpt till med infrastruktur, laddstationer och support, säger Roger Altsäter, VD på AB Göta kanalbolag och fortsätter:

– Vår vilja är att det kommer fler elbåtar.

Artikelbild

| "Man hör alla fåglar och liv runt kanalen, så det här är en helt ny upplevelse", säger Pontus Björsner på Göta Kanal Charter, om den nya eldrivna hyrcharterbåten. Passagerare i bakgrunden: Roger Altsäter, VD Göta kanalbolag AB, Magnus Lindberg, VD Tillväxt Motala, Magnus Hollwin, marknads-och kommunikationschef AB Göta kanalbolag AB samt Kåre Friberg och Anders Bengtsson, Motala kommun.

VD Roger Altsäter plus ett antal inbjudna gäster från bland annat Motala kommun och Vadstena sparbank bordade båten och fick en kort och med eldriften, tyst provtur på Göta kanal. Pontus Björsner berättar att båten är monterad i Vadstena:

– Jag samarbetar med ett varv utanför Lysekil, som har gjort allt plastjobb. Sedan har vi själva monterat och snickrat. Vi har designat om hela båten, det fanns en färdig från början men den var en och en halv meter kortare, inte heller samma planlösning. Så det här är en helt ny design.

Pontus Björsner berättar vidare att gällande själva elmotorn har han haft kontakt med 30 – 40 olika leverantörer över hela världen gällande funktionen.

– För det finns ingen som byggt något liknande som den här. Så ingen kan säga vad det var för motor och batteripack vi behövde. Sedan har vi gjort en kombination av alltihop.

Artikelbild

| Den nya elbåten. 12 meter lång och 3, 80 meter bred med en elmotor på 20 kw plus elverk. Maxfart 7 knop.

Nu har båten testats över sommaren?

– Ja och det har fungerat över förväntan. Den håller laddningen väldigt länge. Det här är egentligen en prototyp men den är redan nu nästan fullbokad för nästa säsong.