I en tid när allt fler väljer att handla på internet har tillväxt Motala startat en kampanj för att locka besökare till de fysiska, lokala butikerna. Målet: en levande stad.

– Vi vill sprida att det inte är miljövänligt att åka långt för att handla, och vi ska börja smått till jul, säger Chadi Topal, initiativtagare till kampanjen och butiksägare i Motala.

En del av kampanjen är tävlingen "Motalas bästa hemmashoppare i jul". Det är Tillväxt Motala som är arrangör för tävlingen där första pris är ett presentkort på 2 000 kronor.

Artikelbild

| I framtiden blir det fler aktiviteter för att stötta den lokala handeln, berättar Chadi Topal.

– Vi vill tacka alla som ger handeln till oss först, hylla våra lokala handlare.

Tävlingen går till så att shoppare i Bråstorp och Motala centrum kan samla kuponger som de får när de handlar i vissa butiker i kommunen, allt från matbutiker till klädaffärer. Dessa kuponger ska sedan samlas i ett kuvert och lämnas in 20 december, och flest kuponger vinner.

– Vi vill att man ska värna om centrum och Motala kommun.

Men kampanjen tar inte slut efter 20 december.

– Det här är bara en början, det kommer att hända fler aktiviteter nästa år, säger Chadi Topal.