Busslinjer försvinner med pendeltåg

Räkna med stora förändringar av kollektivtrafiken när pendeltågen mellan Motala och Linköping börjar rulla om ett och ett halvt år.

Platensgatan bort mot stationen i Motala ska öppnas för busstrafik när pendeltågen börjar gå i augusti 2012.

Platensgatan bort mot stationen i Motala ska öppnas för busstrafik när pendeltågen börjar gå i augusti 2012.

Foto: Fotograf saknas!

MOTALA/VADSTENA2011-02-01 11:45

Tåget kostar 40 miljoner kronor om året. Inte en krona behöver Vadstena och Motala kommuner betala.

Det blir 25 pendeltåg om dagen i vardera riktningen på vardagar och 63 förbindelser mellan Motala och Linköping totalt sett.

Expressbusstrafiken via Borensberg ska dessutom öka redan till sommaren.

- Vi måste bli bättre om vi ska få in fler människor i systemet och kunna konkurrera med bilismen, säger Stefan Wallin, trafikchef på Östgötatrafiken.

Tåg från Motala till Linköping kommer att ta 43 minuter, varav 18 minuter till Mjölby.

I gengäld tar landstinget sin hand i från mycket av den busstrafik som finns i dag. Den får kommunerna betala på egen hand, vilket gör att pengarna inte räcker till lika mycket.

Vadstena-Linköping

I Vadstena får man räkna med att expressbusslinjen 65 (liksom 67 och 68) till Linköping försvinner. Merparten av resenärerna från Vadstena gynnas av detta, nämligen de som ska till centrala Linköping. Men nästan lika många missgynnas.

Det blir matarbuss (troligen nummer 661) till Skänninge, men inte till alla tågavgångar.

Från Vadstena till Linköping blir pendeltåget snabbare än expressbussen men resan blir kanske inte lika bekväm. Ett eller två byten krävs. Det sägs att två tåg av tre ska gå direkt från Motala till Linköping, utan byte i Mjölby.

Vill Vadstena ha kvar expressbussen får kommunen själv betala.

Motala-Fornåsa-Linköping

Linje 63, expressbussen söder om Boren, försvinner.

För linje 620 via Fornåsa blir det en drastisk neddragning. Idag finns 12 dubbelturer (plus 5 med expressbuss). När tågen börjar gå blir det 9 turer till Linköping och 7 från Linköping på vardagar.

- Vi ska träffa en överenskommelse med Linköpings kommun så att trafiken blir genomgående, säger Kjell Fransson (FP), kommunpolitiker i Motala.

En ny busslinje, 616, startas mellan Borensberg-Klockrike-Fornåsa-Borensberg. Den ska ansluta i Borensberg till bussar från Linköping.

Motala-Borensberg-Linköping

Norr om Boren får linje 53 och 52 från sommaren 22 dubbelturer på vardagar, senare 21.

Linje 520 får 8 dubbelturer när tågen börjar gå, mot idag 16. Mellan Borensberg och Motala kan det bli 5 extra turer dagtid som Motala kommun får betala.

Motala-Skänninge

Linje 660 läggs ned. En ny linje, 618, startas med sträckningen Motala-Varv-Skänninge och får fyra dubbelturer på vardagar.

Motala-Vadstena

I stort sett samma trafik som idag.

Motala tätort

Tätortsbussar i Motala ska anpassas till tågtrafiken. Idag går de en gång i kvarten eller, oftast, i halvtimmen. I framtiden kan det bli var 40:e minut, som tågen, i vissa fall var 20:e minut. Detta innebär en viss trafikminskning inom stan.

Nytt blir att flertalet busslinjer ska passera stationen i Motala. Därför öppnas Platensgatan vid korsningen med riksväg 50 för busstrafik. Något regelrätt resecentrum, som det tidigare talats om, kommer det dock inte att bli.

I år lägger Motala 30 miljoner kronor på kollektivtrafik.

- Nästa år blir det mer, säger kommunstyrelsens ordförande Camilla Egberth (S).

Läs mer om omställningarna, och om pendlarnas synpunkter, i tisdagens papperstidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!