Elia Psouni forskar bland annat på barn och föräldrars utveckling, emotionell anknytning och hälsa.
Vilka för- och nackdelar finns det med att ha barnen på förskolan?
– Generellt sett så behöver barn börja umgås med andra barn, och andra vuxna. Exakt vilken ålder som blir optimal för varje barn varierar. Under det andra levnadsåret finns det många fördelar för barnets utveckling och trygghet att vara på förskolan. Det blir också nödvändigt för att föräldrarna ska kunna återgå till sitt arbete.
Hur många timmar är rimligt att ha ett barn på förskola?
– Det beror på barnets mognad och personliga egenskaper. Exempelvis om ett barn är blygt kan det vara mycket ansträngande med alla interaktioner på förskolan, och därför bättre med kortare dagar. Andra barn trivs jättebra med längre dagar. Det beror hur mycket interaktion och familjeliv man vill och kan ha.
Hur tror du att balansen mellan förskola och hem bäst kan uppnås?
– Alla har olika behov och förutsättningar. Men om föräldraskapet blir en arena för att bevisa något, för sig själv eller andra, riskerar man att hamna på djupt vatten. Det som definitivt inte gynnar barnen är när föräldraskapet utvecklas till ett sätt att demonstrera sin egen förträfflighet. Har man ingen tid med sitt barn så kommer barnet att ha den vakna tiden och interaktionen med andra människor. Det kommer inte nödvändigtvis att drabba barnets utveckling, men det drabbar föräldra-barn-relationen.
Hämtar föräldrar sina barn tidigare nu än för 30 år sedan?
– Det är svårt att säga vad som bidrar till den här situationen om det nu är så att barn hämtas tidigare. Vi kanske upplever att vårt arbetstempo är utmanande och känner en lättnad i att ha en anledning att lämna jobbet för något som känns viktigare. Ofta reflekterar vi inte tillräckligt över den allmänna oron runtomkring oss och hur den, på ett omedvetet plan, kan driva oss att söka mer tid med våra barn och familj.
Vilka är de största utmaningarna du ser med det nuvarande förskolesystemet?
– Jag ser tyvärr stora utmaningar. Jag ser nedskärningar som resulterar i allt större barngrupper och en allt mer trött förskolepersonal. Det blir även kortare inskolningar samtidigt som förskolepersonalen försöker att se varje familj och dess behov, vilket kanske inte riktigt går ihop. Många slutar, vilket skapar instabilitet i barnens relationer.