Ett idéstudie från Trafikverket innehåller många förslag.
Det gäller att få den tunga trafiken att välja riksväg 32 i framtiden när bron över Motalaviken är klar, trots att denna väg är nio km längre. Men den kommer att bli snabbare.
Idag är åtta av tio lastbilar på riksväg 50 genomgående trafik. När den nya vägen är klar väntas trafiken minska med 1 000 fordon, varav 600 lastbilar.
Under åtta år i början av 2000-talet dog nio personer i trafikolyckor längs denna vägsträcka. 38 personer skadades svårt.
Ny cykelvägOlycksrisken ska minska, särskilt för oskyddade trafikanter. En ny cykelväg föreslås mellan Norrsten, söder om Motala, och Vätterviksbadet, en 6,5 km lång sträcka.
Idéstudien förslår också gångbana med belysning på två sträckor vid Omberg och Herrestad, sammanlagt två kilometer.
Dessutom föreslås en ny cykelled runt Omberg och Tåkern, en led som inte går via riksvägen.
Hastighetsbegränsningarna föreslås vara 80 och 60 km i timmen, att jämföras med 80 och 70 i dag, utom i den sydligaste delen mot Ödeshög.
Utredningen vill inrätta så kallade tätortportar, platser där vägen smalnas av och farten sänks för att markera en ny trafikmiljö.
Vill bygga rastplatserIdéstudien vill bygga rastplatser med Information nära vägen, dels i Alvastra, dels vid Vätterviksbadet. Förutom fler parkeringsfickor längs vägen kan det också bli tal om en utsiktsplats i närheten av Tåkern. Den kan placeras nära Kastad kulle eller vid Herrestads kyrka.
Vid Väversunda föreslås också en parkeringsplats med information och utsikt. Det samma gäller söder om Herrestad.
Förslaget är att skogen längs Omberg gallras, dels för att gynna örtfloran men även för att ge trafikanter en bättre upplevelse av landskapet.
Läs vad de olika förslagen skulle kosta i onsdagens Corren.