Jag måste säga att jag är förvånad. För ungefär två år sedan gjordes en av de mest omvälvande förändringarna hittills för den svenska bilbranschen. Då tog EU:s konkurrensmyndighet bort det så kallade gruppundantaget. Det betyder att monopolet inom nybilshandeln försvann. Vem som helst kan numera starta bilhandel med alla märken, om vi beskriver det grovt. En friare marknad med ökad konkurrens var målet. Bättre och billigare för oss kunder, alltså.
Vad har hänt under de två år som gått? Inte mycket, i alla fall inte något som märkts tydligt. En sökning på webben ger nästan inga träffar alls, få tidningar har skrivit om effekterna. Och jag trodde de etablerade handlarna skulle agera. Försöka skaffa sig försprång innan någon annan attackerade, satsa framåt så det hördes ut till oss alla. Bästa servicen, modernt ledarskap, kundnytta framför allt.
2002 pratades det om att EU-direktivet skulle leda till en revolution: att märkeshandlare och -verkstäder skulle ersättas av bilvaruhus och verkstäder för alla märken. I dag: ja, det mesta är sig trots allt likt.
Men kanske det ändå händer något, i det tysta. Kanske tar det bara längre tid än bedömarna gissade: bilhandel kräver stora investeringar och stor volym i försäljningen när förtjänsten på varje bil är maximalt tajt. Det talar för stora företag. Ett exempel är Rejmes utveckling av Ford i Linköping, Norrköping och Örebro.
Länge har det pratats om Holmgrens satsning på 30 000 kvm i nytt bilhus i Jönköping. Sju-åtta märken under ett och samma tak, plus en satsning på service för många. Som kund gillar jag det skarpt, så bekvämt att jämföra modeller och priser i ett och samma hus! Men hur matchar ni övriga handlare den här offensiven?
En annan aktör, som redan är en jätte, är den finska Metro-Auto-gruppen. Näst störst i Norden nu, med en verksamhet som utgår från Helsingfors. Nära 1 000 anställda - förra året sålde de över 21 000 bilar, omsatte 441 Mkr. Och nu expanderar de in i Sverige. Med fjorton märken och ungefär 500 bilmodeller i lista går det som tåget. Redan driver företaget via dotterbolag nio anläggningar i Stor-Stockholm, med försäljning och service för många märken. I våras köptes även Toyota-handlarna i södra Stockholm och Södertälje. De kommer närmare, känner ni det?