Ford satsar mer på etanolSupertung folkvagnDubbdäck eller inte?Colt som kombi

Motor2004-11-19 05:32

bränsle Den så kallade flexifuelmotorn, som går både på bensin och etanol, har blivit en succé för Ford i Sverige. I år räknar Ford med att den sitter i 80 procent av de nyregistrerade bilarna, motsvarande cirka 5 000 bilar. Nu kommer motorn dessutom i en uppgraderad version på 1,8 liter och 125 hk.

Med hjälp av denna räknar Ford i Sverige med att ta ett rejält kliv in i tjänstebilssektorn med sin nya Focus eftersom den med flexifuel gynnas skattemässigt. Även familjebussen Ford Focus C-Max kommer att erbjudas med samma flexifuelmotor. (TT Spektra)

sport En och annan har väl tävlat med en folkvagn, men knappast en i tungviktsklassen. Härom- dagen blev Markus Oestreich Europamästare i "The European Super Truck Race" med en Volkswagen Titan. Loppet gick på klassiska Le Mans. Det handlar alltså om racing med tunga lastbilar.

Om ni händelsevis aldrig har sett en tung lastbil med VW-emblem så förklaras det av att VW Titan byggs i Resende i Brasilien där Volkswagen producerar lastbilar i viktklasserna 7 till 42 ton. I Brasilien har VW en marknadsandel på den tunga sidan på cirka 32 procent. (TT Spektra)

SÄKERHET Dubbdäck eller inte i Stockholm? Före årsskiftet ska regeringen besluta om man ska begränsa användningen av dubbdäck i Stockholm för att klara EU:s partikelnorm. Ärendet ligger hos miljödepartementet. Länsstyrelsen anser att dubbdäck är den främsta orsaken till för höga partikelvärden på vissa gator i Stockholm och har föreslagit begränsningar.

Från däckbranschen hävdar man att inskränkningar i användningen av dubbdäck skulle få allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten och menar att problemet med partiklar endast berör några få hårdtrafikerade gator.

Färre dubbdäck innebär att gatukontoret måste sanda mer och dammet från sanden orsakar då ännu högre halter av PM10-partiklar. (TT Spektra)

Ny modell Mitsubishi satsar i sin "turn around plan" på en rad nya bilmodeller och just nu visas i Japan en kompaktkombi baserad på Mitsubishi Colt, med tilläggsnamnet Plus.

Colt Plus är än så länge bara avsedd för den japanska marknaden, således högerstyrd, men kan förstås snabbt konverteras för distribution till exempelvis Europa. I Japan kommer spekulanterna att kunna välja mellan framhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning.

Plus-modellen är byggd på samma chassi och har samma hjulbas som femdörrars Colt men är 30 centimeter längre för att ge plats åt mer bagage. Colt Plus rymmer 364 liter bagage mot vanliga Colts 225 liter. (TT Spektra)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!