Gravida inges falsk säkerhetSlarv med lyset kan bli dyrtEU-krav på snällare bildesignKnapp för p-bromsen i bilen

Motor2003-10-03 03:07

Säkerhet. Under senare år har bilbälteshållare för gravida lanserats på marknaden. De här produkterna är bekväma men ökar inte skyddet, anser forskaren Jan Wenäll på Väg- och transportforsk-ningsinstitutet, VTI, i Linköping.

- I marknads- föringen kan man få den uppfattningen att bälteshållarna höjer säkerheten. Men det är inte sant. Bältena har bara en komfortfunktion, som gör det lättare för gravida att använda bilbältet.

Jan Wenäll anser att gravida ska använda bältet om de tycker att det är bekvämt. Gravida kan också fortsätta att köra bil - om det inte finns någon annan förare. Men i åttonde, nionde månaden ska man ta det försiktigt. I marknadsföringen sägs produkten skydda två liv samtidigt, mammans och fostrets.

Bilbältets midjeband dras på de här modellerna ner mot låren så det inte spänner över magen. Bilbältet hålls på plats med hjälp av ett resårband.

Trafikkontroller. Det kan bli dyrt att inte ha en fungerande belysning på cykeln, eller om hojen saknar reflexer. Under två veckor, med start på måndag, intensifierar trafikpolisen cykelkontrollerna i Linköping. Laglösheten bland cyklisterna i stan är ett ständigt problem, och när höstmörkret faller är det viktigt att man syns i trafiken.

- Vi kommer att ha kontroller utspridda i hela stan. Men framför allt handlar det om de stora cykelstråken, säger Peter Viveland på Linköpingspolisen.

En cyklist som saknar strålkastarlykta på hojen kan få betala 400 kronor i böter. Om cykeln inte har baklykta eller saknar reflexer kostar det 300 kronor. När framlykta finns men inte är tänd i mörker kostar det också 300 kronor.

Krockvänligare. Personbilar ska utformas så att skador på fotgängare och cyklister vid olyckor blir lindrigare än i dag. Det enades EU-länderna om vid ett ministermöte i Bryssel häromdagen.

Överenskommelsen innebär att EU ställer krav på bilindustrin att utforma fronten på fordonen så att den blir mindre farlig vid olyckor.

Från 2005 ska nya bilmodeller klara av två av EU framtagna tester för att minska ben- och huvudskador på fotgängare. Ytterligare testkrav träder i kraft 2010.

Varje år dödas 8 000 fotgängare och cyklister i trafiken i EU. Ytterligare omkring 300 000 skadas. (TT)

Elektronik. Om något år kan bilföraren enkelt aktivera parkeringsbromsen genom att trycka på en knapp. Det är Bosch som inom kort ska serieproducera sin nya automatiska parkeringsbroms APB (Automatic Parking Brake). APB, som monteras ihop med bilens elektroniska stabiliseringssystem ESP, innebär att det inte längre behövs vajrar eller elektriska motorer i parkeringsbromsen. Ett enda tryck på parkeringsbromsknappen aktiverar ESP-systemets hydraulik och bromsklossarna trycks mot bromsskivorna. När det är dags att åka i väg så frigörs parkeringsbromsen genom att man trycker på knappen igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!