Hörnstenar i trafiken

Motor2004-06-11 04:57

Som förälder (eller för den delen djurägare) får man lära sig att konsekvens är en hörnsten i samspelet. Barn och djur måste kunna känna igen sig, måste ha en möjlighet att förutsäga vad som skall hända om de handlar på ett visst sätt. Om man inte klarar det skapar man en nervös och osäker relation. Men konsekvens och möjlighet till förutsägelse är inte bara viktigt i uppfostran. Det är faktiskt en hörnsten även i trafiken.

Tag till exempel en väg. Om den plötsligt har en kurva som är mycket brantare än alla de tidigare kurvorna på den vägen är risken att föraren skall bli överraskad stor. Och en överraskad förare är en farlig förare. Däremot är lika snäva kurvor på en väg med många snäva kurvor inte alls lika farliga. Samma sak gäller förstås andra vägegenskaper. Om beläggningen plötsligt har lägre friktion än resten av vägen, om vägen plötsligt blir smalare och så vidare. Det här är något som vägprojektörer normalt beaktar i sitt arbete. Men vid vägarbeten inträffar just detta att den förväntade vägen plötsligt ändrar karaktär. Det är därför förvarningar i form av vägmärken och signaler är så viktiga vid oväntade förändringar.

Vi kan resonera likadant då det gäller fordonen. Föraren skall kunna förutsäga hur fordonet reagerar om han eller hon manövrerar på ett visst sätt. Det viktiga är egentligen inte vilka topprestanda bilen har utan att den är förutsägbar (utom möjligen för tävlingsförare). Alla bilar har litet olika egenskaper. Det är förnuftigt att när man sätter sig i en annan bil än den man är van vid testa den litet grand. Så till exempel kan spaken för vindrutetorkare eller hel/halvljus-switchen sitta på ett annat ställe. Av samma skäl är bilförare farliga när de utan träning sätter sig på en motorcykel. En motorcykel beter sig helt annorlunda än en bil och kan därigenom lätt överraska sin ovane förare.

Motsvarande tankegångar kan appliceras även på trafikanterna. Om man en tid ligger bakom en annan förare som hela tiden uppträder exemplariskt så tror man att han skall göra det även fortsättningsvis och blir mycket överraskad när han plötsligt gör något dumt. Man kan faktiskt utnyttja detta och sprida osäkerhet i trafiken genom att aldrig bete sig konsekvent och alltid göra oväntade saker. Den trafikmiljö vi då skapar blir otrevlig och omänsklig. I stället för att hjälpa varandra och samspela på ett effektivt sätt häller vi grus i trafikmaskinen.

Alltså, om vi kör konsekvent och tydligt visar vad vi tänker göra så fungerar samspelet och trafiken blir både trivsammare och säkrare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!