De engelska Civic-montörerna i Swindon har nämligen visat sig vara duktigare än sina japanska Honda-kolleger. Men i övrigt är nya Civic en liten besvikelse.
Vem hade väl trott att engelska bilbyggare skulle utmärka sig när det gäller kvalitet? Och till och med slå sina japanska läromästare på fingrarna?
Världsklass
Det är Hondas fabrik i Swindon som i objektiva kvalitetsundersökningar visat sig hålla världsklass och som alltså bygger bättre bilar än vad man gör hos Honda hemma i Japan. Så i dag köper japanerna Civic-bilar från England.
Fast i Europa i allmänhet och i Sverige i synnerhet säljer man tydligen inte bilar på att de är välbyggda - i fjol såldes bara 550 Honda Civic på den svenska marknaden. Som en jämförelse kan nämnas att Svenska Honda sålde mer än dubbelt så många exemplar av stadsjeepen CR-V.
Och även om årets försäljning pekar uppåt för Honda i Sverige så är det väl tveksamt om det räcker med en ansiktslyftning för att lyfta Civic.
För dyr
Honda Civic är tveklöst en bra bil. Men utvecklingen går fort i den här branschen och Civic börjar redan kännas lite gammal. Årets ansiktslyftning med främst nya strålkastare hjälper inte. Men framför allt är bilen för dyr. Favoriterna i den här klassen, Peugeot 307, Ford Focus och inte minst nya Opel Astra, är betydligt billigare. Och modernare.
Nu har Honda aldrig varit ett billigt märke, men på den tiden man låg i framkant i fråga om ny teknik och bra motorprestanda var kunderna beredda att betala. Men den rollen spelar inte Honda i dag. Tvärtom känns Civic lite på efterkälken.
Civics styrka är nu snarare att den är större och rymligare, och som har nämnts - mer välbyggd än konkurrenterna. Passform och materialval håller imponerande hög klass.
Den är också rolig att köra även om exempelvis nya Opel Astra kommit ifatt. Men den elektriska styrservon ger en lite blek styrrespons.
Säker vid krock
Apropå styrning så går ratten bara att ställa i höjdled så det är dessutom svårt att få till en riktigt bra körställning.
Honda Civic har en sportig karaktär och måste också köras lite som en sportbil för att komma helt till sin rätt, det vill säga med mycket varv. Men det finns drag redan från låga varv så det går att trivas också vid normal körning. Motorn arbetar vibrationsfritt men blir lite surrig när den varvas. I landsvägsfart smyger det också in en hel del däckljud i kupén.
Tidigare Civic-modeller har misslyckats i de europeiska krockproven men nya Civic fick fyra stjärnor av Euroncap. Dessutom var det den första bil som fick tre stjärnor i krockprovet med fotgängare.
Sex versioner
Så långt är säkerhetstänkandet rätt hos Honda. Men att bilens inte ens kan extrautrustas med ett antisladdsystem vittnar om att tankearbetet gick snett någonstans på vägen.
Civic finns i två 3-dörrarsversioner (1,4 S och 1,6 LS) och tre 5-dörrarsmodeller (1,4 S, 1,6 LS och 1,6 ES). Till dessa kommer en helvass Civic Type-R med 2-litersmotor på hela 200 hk och sexstegad växellåda. Fast då sticker priset iväg ända till 207 000 kr.