Säkerhet. Tre- och fyrhjuliga mopeder av klass I, så kallade EU-mopeder, måste från och med den 1 november ha en skylt för långsamtgående fordon (LGF-skylt). Det har Vägverket beslutat. Det har visat sig att de tre- och fyrhjuliga mopederna lätt förväxlas med bilar, eftersom de är relativt stora och måste köras på vägen. Andra trafikanter kan därför överraskas av deras relativt låga hastighet. De utgör en betydande trafiksäkerhetsrisk.
Kravet på att dessa mopeder ska ha LGF-skylt har tillstyrkts av samtliga remissinstanser. Skylten ska vara T- eller E-märkt för att vara godkänd, den ska placeras väl synligt baktill på fordonet på en höjd av 25-150 centmeter över marken och den ska ha en av triangelspetsarna uppåt. LGF-skyltar och monteringstillbehör kan i dag köpas på bensinstationerna.
Miljöbil. Fords ingenjörer vid forskningscentret i Aachen, Tyskland, har utvecklat en mikrohybridbil som förbättrar bränsleekonomin med minst fem procent. Även om bilen ännu så länge befinner sig på forskningsstadiet kan en Ford Fiesta mikrohybrid komma i produktion redan 2006.
Hjärtat i drivlinan för Fiesta mikrohybrid utgörs av en bensindriven 1,4-liters standardmotor på 80 hk kopplad till en regenerativ bromsfunktion och ett avancerat batterihanteringssystem.
Vid körning med många starter och stopp, som till exempel i tät trafik eller vid trafikljus, stängs motorn av så snart bilen står still. Motorn återstartas omedelbart när föraren avser att köra vidare.
Då bilen står stilla fungerar elsystemet normalt och utnyttjar lagrad elenergi som alstrats av den regenerativa bromsfunktionen. Bromsenergin har alltså omvandlats till elektricitet och fylls på batteriet i motorrummet.
Marknad. Alla vill vara med på den snabbt växande kinesiska marknaden och nyligen öppnade däcktillverkaren Bridgestone en fabrik i Wuxi i den kinesiska Jiangsu-provinsen, tolv mil väster om Shanghai. Fabriken ska tillverka radialdäck för personbilar. Det här är Bridgestones tredje fabrik i Kina. Bridgestone äger nu 47 däckfabriker i 23 länder.
Utmärkelse. Mercedes-Benz Vito har utsetts till "Van of the Year 2005". Vinnaren utses av en jury som består av transportbilsjournalister från ett antal länder. Vito vann i huvudsak på att både köregenskaper och komfort nästan når personbilsnivå. Även Vitos design fick högt betyg. Även första generationen av Mercedes-Benz Vito utsågs till "Van of the Year" när den introducerades 1996.