Den som säljer privat tjänar mest, men för den som tycker det är jobbigt finns både privata bilmäklare och företag som säljer bilen mot provision. Men se upp - ditt ansvar som säljare blir mycket större då.
När man säljer bilen privat har man ett ansvar enligt köplagen att bilen inte har ursprungliga fel. Ett bra sätt att begränsa sitt ansvar är att sälja bilen i befintligt skick, uppmana köparen att undersöka bilen noggrant samt i köpeavtalet upplysa köparen om alla fel man känner till. Förutom jobbet med att sälja bilen privat är det riskerna som skrämmer många säljare.
-- Risken att bli lurad eller bestulen ökar så klart om bilen är ny och dyr. För en äldre bil som inte kostar så mycket är risken mycket liten, menar David Norrbohm, som är jurist på Motormännen.
När köparen vill provköra bilen måste du själv följa med. Om du lånar ut nyckeln och köparen försvinner med bilen gäller inte bilförsäkringens stöldmoment. Du får alltså inte ut en krona från försäkringen om bilen försvinner. Minst betalt och minst bekymmer får du om du säljer bilen direkt till ett bilföretag. Byter du in den när du köper en ny så får du betalt enligt bilbranschens beryktade gröna lista. Det är betydligt sämre än vid privat försäljning, men du tar som sagt inga risker och slipper alla besvär.