Trafiksituationen är bedrövlig

Motor2004-02-06 06:39

Jag har länge hävdat att trafiksignalerna fungerar dåligt i Linköping. På Resecentrum är det ofta kaos i rusningstrafiken, när bilar från Vasavägen ska svänga ut mot Tullbron och Hamngatan. Och det är inte mycket bättre på Järnvägsgatan, där bilisterna kan få stopp mitt i korsningen för att det är långa bilköer fram till rött ljus i korsningen Snickaregatan/infarten till bilparkeringen på Resecentrum. Till råga på allt får mötande bilister från Tullbron grönt ljus mycket snabbare.

Jag vet att ljussignalerna är synkroniserade så att det ska bli grönt när bilisterna kommer fram till Hamngatan. Jag vet att det är grönt hela vägen till Sporthallen. Men sedan blir det rött, och i värsta fall åter rött fram till Brokindsleden.

Jag vet att det just nu är långa köer på Hamngatan, där NCC bygger nya bostadshus. En fil är avstängd, och köerna är så långa att man varken ser bygg- arbetsplatsen eller skylten som tidigt ska varna för att det finns något hinder på vägbanan.

T rafiksituationen i Linköping är bedrövlig, och jag klagar inte på att det byggs bostäder i cent-rum, för det behövs. Men någon form av trafikplanering inför stora bostadsprojekt är nödvändig. Cocozzas bygge vid Bantorget är ett skrämmande exempel. Där har en väghalva varit avstängd i flera år. En stilla fråga: Får byggherren betala för den gatumark som stängs av för trafiken. Och i så fall: Vem tar hand om pengarna? Bilisterna ska naturligtvis ha betalt för att sitta i köer.

J ag har en lösning på trafikproblemet i city. Öppna S:t Larsgatan, vid Trädgårdstorget, för trafik i värsta rusningstid, exempelvis mellan klockan 7 och 9 på morgonen, så länge Hamngatan delvis är avstängd för trafik. Då avlastas även trafiken på Gamla Tanneforsvägen, en gata som inte alls tål den trafikmängd som finns just nu. Eller ge trafiken på Hamngatan grönt ljus under längre perioder än trafiken på Drottninggatan.

Jag skrev för flera år sedan om ett forskningsprojekt som visar att grönt ljus ger storvinst. Intelligentare signalsystem, som styr trafikflödet i korsningarna, kan ge en samhällsekonomisk vinst på tre miljarder kronor i Sverige.

Tekniken finns alltså. Det är viljan som saknas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!