– Det är jätteroligt att hitta på frågor. Och ganska lätt, men lite klurigt, säger Elvira Eriksson som går i fjärde årskursen i den blandade klassen i Normlösa.
Elvira och klasskompisarna Einar, Karl Alexander och Anton var med och sålde kakor och fika när Normlösa IF hade tipspromenad i lördags vid idrottsplatsen Torpavallen. Det kom mycket folk, både vuxna och barn som vill kolla om de är smartare än en 4–5-klassare.
På Normlösa skola går det tre klasser, en Fk-etta, en två-trea och en fyr-femma. I sexan flyttar eleverna in till någon av Mantorps skolor.
Idén att tjäna pengar på att formulera tipspromenadfrågor kom på ett föräldramöte, berättar läraren Lisa Jegermalm. Eleverna har delats in i grupper som får ett ämnesområde var, till exempel geografi, sport eller historia. Ytterligare tre lördagar i vår är det elevernas frågor som ska sätta myror i huvudet på Normlösa IF:s tipspromenader.
– I lördags var det till exempel frågor om vad Avici hette i förnamn, vilket lag som ska möta Barcelona i Champions league och vilka de fyra stånden var, säger Einar Ekström Wärnström.
Det är viktigt att frågorna inte är svåra, men kluriga, tycker barnen. En annan sak som är väldigt viktigt är att det är frågor som barnen har läst om i skolan. Alla som sett tv-programmet "Smartare än en femteklassare" vet att 10-11-åringar sitter på stora mängder kunskap, till exempel om medeltiden, religion, geografi och ordklasser. Just sådant som vi vuxna inte riktigt har samma koll på längre.
– Vi hade en utslagsfråga också, det var 21 suddgummin i en burk som man skulle gissa på. Det var jag som hittade på den, berättar Elvira.
De kommande tipspromenaderna vill kassen, som består av 2 femmor och 12 fyror, förstås inte avslöja frågorna till. Men de ska precis som i lördags baka kakor och sälja.
– Vi fick in 497 kronor, berättar Einar som själv bakade chokladkakorna som gick som smör.
Dessutom sålde klassen fika vid kyrkan tvärs över vägen på valborgsfirandet, som förstår blev utan brasa på grund av eldningsförbudet. Vart skolresan ska gå är inte bestämt än.
Efter frågestunden vänder vi på steken och eleverna får intervjua tidningens reporter, vana som de är att formulera frågor.
Vad är roligast med att vara journalist?– En nästan lika svår fråga som vilka som möter Barcelona, tycker jag. Men jag tror bland det roligaste är att få komma ut och träffa smarta fyr-femmor.