Britta, 86, avslöjade bedragaren: "Allt bara snurrade"

Kanske valde bedragaren Britta för hennes höga ålder. Men det hade han inget för. Britta hade nämligen huvudet på skaft och förstod att något var lurt.

Åsa Willsund är presstalesperson vid polisen i region öst. Bilden till vänster är tagen i ett annat sammanhang.

Åsa Willsund är presstalesperson vid polisen i region öst. Bilden till vänster är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Anders Wiklund/TT, Stefan Jerrevång/TT, Lars Hedelin/Polisen

Norrköping2020-07-06 19:00

I måndags hade Britta, 86, varit ute på stan för att handla lite mat och göra ärenden. När hon kom hem svalkade hon handlederna med lite kallt vatten när mobiltelefonen ringde.

– Det var en man som presenterade sig som Johan Wall från Svea ekonomi, säger Britta, som vi hålla sitt efternamn anonymt.

Under de senaste två åren har medier på olika håll i Sverige rapporterat om liknande telefonbedrägerier av samma person, "Johan Wall". Han ska enligt artiklarna ha lurat till sig hundratusentals kronor från personer över hela landet. Men det visste Britta ingenting om förrän hennes son berättade det några timmar senare. 

– Personen som ringde talade om att jag hade beviljats ett lån på 150 000 kronor. Jag sa att jag inte hade ansökt om något och det sa han var mycket konstigt, säger Britta.

Mannen i telefonen försökte vara hjälpsam och frågade om det kunde vara några anhöriga som ansökt om lånet i Brittas namn, något som Britta nekade till. 

– Jag är klar i huvudet så skulle jag behöva ett lån kan jag söka om det själv. Men jag började känna att det inte kändes helt rätt. 

"Johan Wall" förklarade att pengarna skulle betalas ut och att Britta skulle få en skuld på 150 000 kronor. Men att de kanske kunde lösa det om hon pratade med sin banks säkerhetsavdelning. Britta kopplades över.

– Då förstod jag att det var något lurt. Det var samma person som svarade på säkerhetsavdelningen som först ringde till mig. Men han sa att det inte var så och att det är tekniken som gör att röster kan låta likadant.

Samtalet pågick under en stund och personen på andra sidan luren försökte få Britta att logga in på sitt Bank-ID. När Britta vägrade sade personen "skyll dig själv, lånet betalas ut imorgon ändå", innan han la på. Britta var mycket upprörd efter samtalet och beskriver det som att hon var "på väg att gå upp i atomer".

– Jag har varit alldeles konstig efteråt. Jag brukar sitta på balkongen och se gatulamporna tändas, men på kvällen då så satt jag bara kvar efteråt och kände att "här sitter jag nog hela natten". Allt bara snurrade. Jag försökte lyssna på sommarpratarna, men det gick inte.

Britta försökte anmäla bedrägeriförsöket, men kön hos 11414 var såpass lång att hon inte orkade vänta.

– Det kan tyvärr vara väldigt lång kö ibland. Men vi vill att man anmäler skyndsamt och då är faktiskt 112 numret man ska ringa. Det kan vara pusselbitar från just det bedrägeriet som faktiskt gör att vi får tag i någon, säger Åsa Willsund, presstalesperson polisen.

Även om Britta i det här fallet förstod att det var en bedragare så kan det vara svårt att se vid en första anblick. Telefonnumret som "Johan Wall på Svea ekonomi" ringde ifrån är ett 08-nummer som går till just Svea ekonomi, ett kreditföretag som funnits sedan 1980-talet. 

– Det är väldigt olyckligt att vårt varumärke används för att lura människor. Att vårt telefonnummer syns trots att det inte är vi som ringer är ett problem som vi uppmärksammar teleoperatörerna på. Det kallas ”spoofing”. Så fort vi uppmärksammar en teleoperatör byter bedragarna till en annan, säger Patrik Widlund, marknadschef på Svea ekonomi och tillägger att de aldrig ringer kunder och ber om att kunden ska använda sitt Bank-ID. 

– Framförallt tycker jag att det är så oförskämt. Kanske trodde han att han kunde lura mig för att jag snart fyller 87 år. Men det hade han ingenting för, säger Britta. 

Skydda dig mot bedrägeri

Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin.

Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig.

Om du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet.

Om du drabbas av bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!